Nie tylko w fabryce robot pracuje zamiast człowieka. W usługach też

W Wielkiej Brytanii 250 robotów zastąpiło 1000 pracowników sektora bankowego przy obsłudze działań typu back-office.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nie tylko w fabryce robot pracuje zamiast człowieka. W usługach też

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

9 cze 2015 18:22


Nie będzie chyba zaskoczeniem stwierdzenie, że odpowiedź brzmi „jak najbardziej tak”. Choćby sam proces digitalizacji dokumentów, czyli skanowania i przekształcania dokumentów papierowych na elektroniczne pliki, to już pewien element automatyzacji. W Polsce obecnie prowadzi swoją działalność około dziesięciu dużych firm zajmujących się skanowaniem i digitalizacją danych.

Usługi te są coraz bardziej popularne, a wolumeny zeskanowanych stron idą w miliony. Jest to jeden z pierwszych etapów w automatyzacji procesów biznesowych, po którym muszą nastąpić kolejne. Automatyka i robotyka coraz większą rolę odgrywa przy rozpoznawaniu tekstów, zamiany tekstu w dane i eksportowanie tych informacji do systemów księgowych, zakupowych, logistycznych i wielu innych. Przyczynia się to do wyeliminowania błędów oraz przyspiesza realizację procesów.

Kolejne etaty dla robotów

Czy wobec tego automatyzacja i robotyka stanowią zagrożenie dla rynku pracy w profesjonalnych usługach dla biznesu? Według międzynarodowych badań przeprowadzonych przez portal Monster.com 63 proc. respondentów nie obawia się zastąpienia ich pracy przez maszyny. Czy słusznie? Na kwietniowej konferencji ITO&BPO Germany Forum 2015, Peter Clark, ekspert z Virtual Operations przedstawiał przykład z Wielkiej Brytanii, gdzie 250 robotów zastąpiło 1000 pracowników sektora bankowego przy obsłudze działań typu back-office. Proces ten trwał około 2 lat.

Przytoczony został również inny przypadek, w którym automatyzacja pozwoliła na zrezygnowanie z 500 stanowisk pracy realizowanych w modelu offshoringowym. Czy czeka nas zastąpienie przez sztuczną inteligencję, która wykona za nas większość pracy? Niekoniecznie.

Nie taki robot straszny…

Postępująca robotyzacja usług jest faktem, ale czy automatyka w branży motoryzacyjnej spowodowała, że nie pracują tam ludzie? Do całkowitego usunięcia człowieka z wielu procesów jeszcze długa droga i rzeczywistość jaką serwują nam filmy science-fiction lub literatura Lema nie grozi nam jeszcze przez wiele lat. Wykorzystanie robotów rzeczywiście będzie coraz powszechniejsze, jednak na początku wyeliminowane zostaną najprostsze procesy.

Firmy, których działalność jest oparta tylko na realizacji prostych procesów biznesowych powinny mocniej zastanowić się nad swoim profilem działalności, gdyż sztuczna inteligencja ma to do siebie, że znacznie szybciej się uczy i wykonuje prace operacyjne tanie i łatwiej.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.