Jakość siły roboczej w Polsce jest magnesem dla motoryzacyjnych inwestorów

Zmniejsza się produkcja samochodów w Europie Zachodniej, a w Europie Wschodniej - zwiększa się. Sprzyjają temu niskie koszty pracy, wsparcie ze strony rządów oraz poprawa infrastruktury w całym regionie.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jakość siły roboczej w Polsce jest magnesem dla motoryzacyjnych inwestorów

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

25 wrz 2015 12:04


– Zachodzące na przestrzeni ostatnich dwóch dekad zmiany w rozkładzie siły gospodarczej i zdolności produkcyjnych miały istotny wpływ na dynamikę popytu i dystrybucji w sektorze motoryzacyjnym na całym świecie – wynika z najnowszych badań opublikowanych przez Colliers International.

W 2015 roku około 30 proc. globalnej sprzedaży samochodów osobowych przypadało na Chiny, co oznacza blisko 400 proc. wzrost w mniej niż 10 lat. W tym samym okresie produkcja samochodów w Europie zmniejszyła się o połowę: z 43 do 21 proc. Spadek ten szczególnie dotkliwie odczuła zachodnia część kontynentu. Spośród krajów Europy Zachodniej najbardziej ucierpiały Włochy, Francja i Belgia. W Wielkiej Brytanii i Hiszpanii wystąpiła nieznaczna tendencja zniżkowa. Wydaje się, że tylko Niemcy uniknęły znacznego spadku produkcji.

Niskie koszty pracy i poprawa infrastruktury

Karel Stransky, dyrektor Corporate Solutions na region EMEA w Colliers International zauważa, że produkcja samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła. Do rynków, które rozwijają się najszybciej, należy zaliczyć Słowację, Czechy oraz Rumunię.

- Z naszej analizy wynika, że u źródeł tego wzrostu leży przede wszystkim przeniesienie tu z Europy Zachodniej produkcji pojazdów niższej i średniej klasy oraz innych elementów łańcucha dostaw. Przyczyną tego zjawiska są niskie koszty pracy, wsparcie ze strony rządów oraz poprawa infrastruktury w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej – wyjaśnia Karel Stransky.

Łukasz Grupa, starszy specjalista w dziale powierzchni logistycznych i przemysłowych Colliers International zwraca uwagę, że również Polska jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji z tego sektora.

– Koszty najmu nieruchomości przemysłowych w Polsce są najniższe w Europie, a nasza gospodarka oceniana jest bardzo wysoko pod względem atrakcyjności do lokowania inwestycji. Także dostępność i jakość siły roboczej, zwłaszcza w jej relacji do ceny, jest magnesem dla inwestorów. Ostatnią dużą inwestycją w Polsce jest budowana właśnie nowa fabryka Volkswagena we Wrześni, w której w drugiej połowie 2016 roku ma ruszyć produkcja nowego Volkswagena Craftera – podkreśla Łukasz Grupa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.