Inwestycje na kolei staną, bo nie ma specjalistów?

Nieremontowana od dziesięcioleci polska kolej wymaga miliardowych inwestycji. Na drodze ich realizacji może jednak stanąć niedobór wykwalifikowanych inżynierów budownictwa kolejowego.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Inwestycje na kolei staną, bo nie ma specjalistów?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

23 lut 2015 13:11


W 2014 r. w ramach inwestycji realizowanych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) wydano ponad 7 mld zł na inwestycje oraz 2 mld zł na utrzymanie i remonty sieci kolejowej. W samym grudniu nakłady na modernizację infrastruktury przekroczyły 1,2 mld zł.

W ubiegłym roku wyremontowano blisko 1400 kilometrów torów i oddano do użytku około 200 nowych peronów. Prawdziwe modernizacyjne przesilenie na kolei jest jednak dopiero przed nami.

Czytaj też: Kolejarze chcą zlikwidować patologię na kolei. Piszą list do premier

Z zapowiedzi Remigiusza Paszkiewicza, prezesa PLK, wynika, że spółka w unijnej perspektywie na lata 2014-2020 wyda na modernizację infrastruktury kolejowej ponad 50 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie ok. 40 mld zł.

Wydanie takich pieniędzy w przeciągu 7 lat wymaga zrównoleglenia wielu prac modernizacyjnych. Zdaniem Bartłomieja Rozmusa z firmy rekrutacyjnej Adecco Poland na naszym rynku pracy w dalszym ciągu brakuje niektórych specjalistów i inżynierów wyspecjalizowanych w prowadzeniu prac budowlanych na kolei.

- Całe dekady zapóźnień w inwestycjach infrastrukturalnych na kolei wytworzyły swoistą lukę pokoleniową wśród wysoko wykwalifikowanych inżynierów budownictwa kolejowego. Nie od dziś firmy budowlane realizujące prace na kolei mają problem z pozyskaniem odpowiednich specjalistów - mówi Rozmus.

– Na rynku funkcjonuje określona liczba takich pracowników, a wykształcenie nowych wymaga czasu, szczególnie, że kluczowe jest doświadczenie zdobyte na placach budów - dodaje.

Program modernizacji polskiej kolei obejmuje, poza wymianą taboru kolejowego, remonty i przebudowy magistrali kolejowych, trakcji, dworców oraz prace związane z unowocześnieniem systemów sterowania ruchem kolejowym (SRK).

Firmy budowlane poszukują inżynierów z uprawnieniami do projektowania i kierowania robotami budowlanymi o specjalności kolejowej w szczególności zaś brakuje inżynierów wyspecjalizowanych w robotach trakcyjnych czy SRK.

Działające w naszym kraju zagraniczne firmy budowlane, które kierują lub są częścią większych konsorcjum wykonawców projektów budowlanych, oczekują od kandydatów dodatkowo dobrej znajomości języka angielskiego. Szczególnie dla młodych inżynierów jest to warunek konieczny.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

bynio 2015-02-24 12:32:36

Co za biadolenie , a mało to specjalistów od kolejnictwa jest w UE , Co tu ma "stawać na drodze... tylko chyba biurokracja i kiepskie płace . Obudzili się znowu biurokraty z ręką w nocniku.

Szary Obywatel 2015-02-24 09:17:54

Ale mamy za to od cholery komediantów różnej maści, kauzyperdów, "kreatorów" i "tfurców", różnej opcji, ludzi "pióra i pędzla", pseudo-ekonomistów, medialne "papugi" i i nierobów, żyjących z tego że są celebrytami, nic ponadto. .