Inteligencja marketingowa kluczem do sukcesu podczas zmiany pracy

Paradoksem jest to, że kandydaci traktują sytuację ubiegania się o pracę bardziej w kategoriach osobistych niż biznesowych. Jest to źródłem różnego typu błędów w postawie i działaniu, które osłabiają szanse na wygraną. A przecież, mimo pozostawania bez pracy, jest to sytuacja o charakterze zawodowym, która wymaga pełnego profesjonalizmu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Inteligencja marketingowa kluczem do sukcesu podczas zmiany pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: Jacek Zimnicki

2 lip 2013 17:20


Przy obecnej liczbie kandydatów z punktu widzenia prowadzących rekrutacje niezbędne są optymalizacje informatyczne, które upraszczają i przyspieszają proces selekcji. Automatyzacja owego procesu opiera się na filtrowaniu życiorysów na bazie słów lub fraz kluczowych. Ta sama zasada jest zresztą stosowana przy wyszukiwaniu kandydatów w zawodowych serwisach społecznościowych, coraz chętniej wykorzystywanych przez rekrutujących. 

Wspomniane nowoczesne metody selekcji stwarzają nowe wyzwania przed kandydatami. Przede wszystkim, wymagają od nich zdecydowanie większej świadomości mechanizmów procesu rekrutacyjnego. W czasach „ręcznego" wprowadzania CV do bazy ktoś ten dokument oglądał, ktoś mógł powiązać sformułowania użyte przez mało zorientowanego kandydata z systemem kryteriów stosowanych przez daną firmę. Teraz, niezależnie od posiadanych kwalifikacji, kandydaci mniej rozumiejący uwarunkowania procesu selekcji będą po prostu odpadać w przedbiegach.

Można pokusić się o stwierdzenie, że obecnie istotnym elementem kompetencji niezbędnym do uzyskania pracy staje się kolejny rodzaj inteligencji - „inteligencja marketingowa"'. Kto jej nie posiada, po prostu nie będzie zauważony. Jednak praca z klientami z programów outplacement pokazuje, że wielu z nich takie pojęcia jak „marketing" czy „wizerunek" pozostawia dla polityków, zarządów lub produktów.

Często budzą one dodatkowy dystans jako metody działania kojarzone z manipulacją czy wręcz z kłamstwem. Dopiero po przedyskutowaniu tego tematu, wyjaśnieniu właściwej roli profesjonalnej komunikacji oraz oczyszczeniu jej z negatywnych skojarzeń pojawia się gotowość do zaangażowania w pracę również nad tym aspektem CV.

Innym przykładem braku odpowiedniego poziomu świadomości marketingowej jest zróżnicowany stosunek do czegoś pozornie tak oczywistego, jak przygotowania do rozmów rekrutacyjnych. Właściwie wszystkie osoby szukające pracy postrzegają te rozmowy jako kluczowy moment oraz spore wyzwanie.

Jednak pojawia się czasem opór wobec zaplanowania z wyprzedzeniem własnych argumentów i odpowiedzi na znane lub przewidywalne w większości pytania zadawane przez rekrutujących. Występuje on szczególnie u kandydatów o profilach technicznych czy silnie specjalistycznych, którzy zdecydowanie mniej cenią komunikację, szczególnie tę na tematy bardziej ogólne. Często cały obszar tzw. pytań ‘miękkich' postrzegają oni jako coś zbędnego do oceny ich kwalifikacji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA