Executive search: Jak zrekrutować prezesa?

- Kiedy jest dobry moment, żeby zrekrutować prezesa? Kiedy np. założyciel firmy ma dobry pomysł, ma wizję, ale nie umie jej wdrożyć w życie – uważa Daniel Lewczuk, prezes i właściciel Executive Network. I podpowiada, jak zatrudnić szefa firmy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Executive search: Jak zrekrutować prezesa?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

9 lis 2016 10:50


Zdaniem Daniela Lewczuka, który od osiemnastu lat zajmuje się rekrutacją najwyższej kadry menedżerskiej, są momenty w życiu wielu firm, kiedy właściciel powinien pomyśleć o zatrudnieniu prezesa. Kiedy? Np. wtedy, kiedy to, co działało, przestało działać i trzeba zbudować nową kulturę.

- Warto wtedy sięgnąć po prezesa z zewnątrz, który ma świeże spojrzenie. Dobry moment by zrekrutować prezesa jest również wtedy, gdy np. właściciel ma fajny pomysł, wizję, ale nie umie jej wdrożyć w życie lub gdy pojawia się konieczność spowodowania szybkiego wzrostu, a właściciele koncentrując się na zarządzaniu firmą, nie mają czasu na jej rozwijanie – uważa Lewczuk.

Jak zatem zrekrutować prezesa? – Warto wykorzystać potencjał networkingowy – podpowiada Lewczuk i dodaje, że lepiej nie robić tego w pojedynkę. – Dobrze jest skupić wokół siebie kilka zaufanych osób, które pomogą nam w procesie rekrutacji – podkreśla.

Jego zdaniem, mimo iż preferujemy osoby, które są podobne do nas, powinniśmy zatrudniać innych od siebie. – Dzięki temu będziemy mieli w firmie bardziej zbalansowane kompetencje oraz ludzi, którzy nie będą bali się zakwestionować naszych pomysłów – wyjaśnia.

Ważne jest również to, aby przyszły prezes czy menedżer pasował do kultury organizacyjnej firmy. – Kiedyś Steve Jobs zatrudnił bardzo dobrego specjalistę, który wcześniej pracował w Pepsi. Po jakimś czasie okazało się jednak, że różnica kulturowa była na tyle duża, że musieli się rozstać – opowiada Lewczuk.

Co jeszcze jest ważne? Wiedza i doświadczenie oraz to, czy potencjalny kandydat na prezesa „czuje” daną branżę, wie, jak będą zmieniały się trendy. – Istotna jest również umiejętność komunikowania z zarządem, pracownikami, inwestorami, a także zorientowanie na cel – mówi Lewczuk.

A o co pytać prezesa podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Np. o to, jakie ma cele, aby sprawdzić, czy są one zbieżne z celami organizacji. Warto zapytać również o to, jakich innych prezesów, menedżerów podziwia, aby wiedzieć, na kim się wzoruje.

- „Jakie są pana/pani trzy największe osiągnięcia?”, „Jaki jest największy błąd zawodowy, którego pan/pani żałuje?”, „Proszę wymienić trzy rzeczy, których Pan nie lubi w swojej obecnej roli”, „Proszę wytłumaczyć zmiany w swojej dotychczasowej karierze zawodowej”. Odpowiedź na to ostatnie pytanie pozwoli nam się dowiedzieć, czy ścieżka kariery danego kandydata była przemyślana czy też bardziej przypadkowa. Warto też zadać pytanie o to, czym się zajmuje nasza firma. Często okazuje się bowiem, że ta lekcja jest przez kandydatów słabo odrobiona – podsumowuje Lewczuk.

*Artykuł powstał w oparciu o wystąpienie Daniela Lewczuka podczas VI Konferencji Rada Nadzorcza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.