Dziennikarzu - nie licz na etat

Ponad 5 tys. osób rocznie (według raportu Ministerstwa Edukacji) rozpoczyna studia na kierunku dziennikarstwa. W zależności od uczelni, o indeks bije się od 7 do 20 osób na jedno miejsce. Czy to dobra decyzja? Czy w mediach łatwo o pracę? Odpowiedź na to pytanie jest nieco przewrotna...
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Dziennikarzu - nie licz na etat

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

24 lut 2014 9:13


Wielu studentów marzy o tym, by po zakończeniu studiów rozpocząć pracę w redakcji poczytnej gazety bądź miesięcznika. Szanse na to są, krótko mówiąc, niezmiernie małe. Redakcje prasowe zamiast zatrudniać - zwalniają, a preferowaną formą współpracy z dziennikarzem jest umowa o dzieło za konkretny tekst. Innymi słowy, najczęściej najpierw dziennikarz tworzy materiał, a potem zastanawia się, czy i komu uda mu się go sprzedać.

Dziennikarstwo śledcze czy korespondencyjne staje się zawodem wysokiego ryzyka finansowego i podejmują się go najczęściej albo pasjonaci, albo osoby z ugruntowanym nazwiskiem w mediach. Czy to oznacza, że nie warto studiować dziennikarstwa? Niekoniecznie...

Dużą część dziennikarzy wchłaniają firmy, które promują swoją działalność za pomocą tzw. content marketingu. Obejmuje on tworzenie materiałów prasowych, blogów, vlogów, informacji na stronach internetowych na potrzeby konkretnej firmy. Praca ta należy wprawdzie bardziej do kategorii marketing niż dziennikarstwo, ale niezwykle ważną umiejętnością content managera jest umiejętne zarządzanie informacją i tworzenie ciekawych materiałów, kierowanych do mediów, klientów i kontrahentów firmy.

Dziennikarze często odnajdują się również w zawodzie copywritera. Z jednej strony, copywriting to umiejętność tworzenia „namingów" i „claimów" - czyli nazw i haseł reklamowych. W tym obszarze najlepiej radzą sobie osoby posiadające wiedzę marketingową. Drugie ramię copywritingu to tworzenie treści na ulotki, foldery, oferty - kompetencje dziennikarza mogą tu być pomocne.

Co z wynagrodzeniami? Dziennikarz zarabia średnio 2900 zł brutto, redaktor - 3400 zł brutto, sekretarz redakcji - 3500 zł brutto, copywriter - 4100 zł brutto, a content manager - 4500 zł brutto.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA