1 z 4 pracowników odejdzie z firmy w ciągu roku. Jak ich zatrzymać?

• 80 proc. nowych pracowników decyduje o odejściu z firmy lub dalszej pracy w ciągu sześciu miesięcy.
• Według Pawła Wysockiego, prezesa firmy Quercus wczesne zaangażowanie pracownika obniża odsetek osób, które rezygnują z pracy w pierwszym roku.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

1 z 4 pracowników odejdzie z firmy w ciągu roku. Jak ich zatrzymać?

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

28 lip 2016 14:00


Onboarding to strategia wprowadzania nowego pracownika w struktury firmy. Jego narzędzia są różne.

– Można przydzielić nowemu pracownikowi opiekuna, który będzie go wspierał i pomagał oswajać się w nowej rzeczywistości. W niektórych firmach stosuje się wsparcie trenera. Pracownika można przedstawić na forum lub osobiście. Podstawą jest zawsze materiał wdrożeniowy: platforma e-learningowa, manual albo klasyczne szkolenie wprowadzające – wyjaśnia Paweł Wysocki, prezes Quercus, firmy zajmującej się wdrożeniami aplikacji biznesowych, m.in. w obszarze kadr.

– Choć wydaje się to dziwne, takie otwarte, ciepłe przyjęcie ma swoje uzasadnienie. Z danych przedstawionych przez SAP Success Factors wynika, że 80 proc. nowych pracowników decyduje o odejściu z firmy lub dalszej pracy w ciągu sześciu miesięcy, a 1 z 4 odejdzie w ciągu pierwszego roku – dodaje.

Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w wielu obszarach (specjaliści IT, wykwalifikowany personel medyczny, kierowcy TIR-ów) mamy do czynienia z prawdziwym deficytem pracowników, starania o utrzymanie tych, których udało się zatrudnić, wydają się zrozumiałe. Tym bardziej, że – zwłaszcza w deficytowych obszarach – z roku na rok wzrastają koszty rekrutacji.

Jak przygotować wdrożenie?

– Efektywny onboarding skupia się na trzech obszarach. Po pierwsze na roli przewodnika dla działu HR, kierownika ds. rekrutacji i nowo zatrudnionej osoby. Po drugie roli na skojarzeniu nowo zatrudnionego z odpowiednimi ludźmi i materiałami jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Po trzecie na budowaniu zaangażowania i szybkim wdrożeniu bez falstartu – wyjaśnia Paweł Wysocki.

Wbrew pozorom działania z nim związane nie rozpoczynają się w dniu faktycznego pojawienia się danej osoby w pracy.

– Jeszcze przed pierwszym dniem pracy trzeba przygotować stanowiska, określić zakres obowiązków, odpowiedzialności, zależności, przygotować materiały wdrożeniowe, wyznaczyć i przygotować opiekuna. Działania przygotowawcze mogą także wybiegać poza typowo organizacyjne aktywności i obejmować na przykład stworzenie wirtualnych wizytówek szefostwa, jakiegoś filmu powitalnego albo – coraz popularniejszej – ruletki lunchowej, czyli zabawy angażującej wszystkich pracowników, w ramach której nowy pracownik losuje jedną osobę z dotychczasowej załogi, z którą wybierze się na lunch – wyjaśnia ekspert.

Z jego doświadczeń wynika, że wczesne zaangażowanie pracownika obniża odsetek osób, które rezygnują z pracy w pierwszym roku, a także płynnie i szybko dołączyć do zespołu, nawiązać bliższe relacje ze współpracownikami. Może także przyciągać nowych pracowników: informacje o dobrym i odpowiedzialnym traktowaniu nowych pracowników rozchodzą się szybko, a nikt lepiej nie buduje reputacji pracodawcy niż zadowolony pracownik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA