Koszty pracy decydują o konkurencyjności przewoźników drogowych

W czołówce krajów w UE, które mają największe znaczenie w przewozach drogowych, jest siedem krajów. Jednak ze względu na ofertę konkurencyjną i rentowność, za „wielkich zwycięzców” można uznać firmy z Polski i Czech.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Koszty pracy decydują o konkurencyjności przewoźników drogowych

PODZIEL SIĘ


Autor: WNP.pl

wnp.pl

5 sie 2014 17:59


Taki jest jeden z wniosków analizy Euler Hermes Economic Reaserch pt. "Transport drogowy: Koszty pracy jako powód zróżnicowanej rentowności na terenie Europy."

Wyróżnia on trzy grupy państw, uszeregowanych pod względem rentowności pochodzących z nich firm. Po pierwsze, belgijski sektor transportu, z wysokim rynkiem usług kabotażowych (otwarty rynkiem), który ponosi straty. Następnie są to: Włochy, Francja, Austria i Niemcy z niską marżą zysku - pomiędzy 0,6 a 1,5 proc. Zwycięzcami są natomiast firmy z Polski i Czech.

Czytaj też: Kto zarabia więcej w transporcie? Kobiety czy mężczyźni?

EHER przypomina, że europejski sektor transportu drogowego jest silnie rozproszony i konkurencyjny, ze względu na wysoką podaż usług. Szacunki wskazują, że około 95 proc. europejskich firm z sektora zatrudnia mniej niż 10 pracowników. Towarzyszy temu słaby wzrost popytu, który według szacunków wyniesie w tym roku 2-3 proc.

Przewoźnicy konkurują ze sobą w czterech głównych obszarach.

Z jednej strony, są to: cena paliwa (ma ok. 26 proc. udziału łącznych kosztach działalności) i koszty materiałów, głównie zakupu lub leasingu ciężarówek (stanowią ok. 12 proc. kosztów), które szybko rosną ze względu na standardy dotyczące ochrony środowiska, stałe na całym terytorium Europy.

Z drugiej strony, jest to otwarcie dostępu do rynku (kabotaż) i zróżnicowanie płacowe, które wynosi od 9 (nowe kraje członkowskie UE) do 30-33 euro za roboczogodzinę (Belgia, Francja, Austria, Niemcy i Włochy).

Czytaj też: Pracownicy logistyki i transportu coraz częściej poszukiwani

Miks tych czterech składników decyduje o różnicach konkurencyjnych między krajami, podkreślają autorzy. Jednak najważniejszy jest element kosztu płac, bowiem występuje rozpiętość jak 1 do 3,5, co powoduje silne rozproszenie konkurencji. Szczególne znaczenie ma to w przewozach kabotażowych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.