Jak szkolić pracowników produkcji w branży automotive?

- Należy mieć na uwadze to, że osoby zatrudnione w firmie w branży motoryzacyjnej pracują głównie na stanowiskach technicznych, a więc brak wymaganego szkolenia czy odpowiedniego certyfikatu może skutkować np. odsunięciem pracownika od wykonywanych obowiązków i zaburzeniem pracy całego przedsiębiorstwa - mówi Monika Grabowska, ekspert firmy Macrologic, polskiego dostawcy systemów ERP.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak szkolić pracowników produkcji w branży automotive?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

24 maj 2016 11:35


Jak powinien poradzić sobie dział HR, gdy ma do przeszkolenia kilka tysięcy osób pracujących np. przy taśmie produkcyjnej? Zdaniem Grabowskiej, w tak dużym przedsiębiorstwie podstawą efektywnego zarządzania jest wybór takich szkoleń, które są zgodne z kierunkami rozwoju firmy.

Szczególną uwagę należy przywiązywać do tych szkoleń czy kursów, które wymagają okresowego odnowienia. Są to m.in. szkolenia pracowników administracyjnych z działów jakości i rozwoju, np. typu MSA, FMEA, ANPQP, a także te — obejmujące już wszystkich zatrudnionych — dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy oraz z zakresu BHP.

Kontroli terminów wymagają również szkolenia dla pracowników produkcji i operatorów typu SEK, a także przeznaczone dla osób wykonujących prace na wysokościach.

Szkolić i ocenić

- Po przeprowadzonym szkoleniu istotne jest zbadanie jego skuteczności. Najlepiej, jeśli oceny efektów dokona bezpośredni przełożony przeszkolonego pracownika. Jednak nie powinien tego robić od razu, ale po upływie określonego czasu. Pod uwagę również powinna być brana ocena efektów szkolenia wyrażona przez samego pracownika. Wbrew pozorom jest ona bardzo ważna,
ponieważ stanowi cenną informację dla osób zarządzających firm – mówi Grabowska.

Efektywność zorganizowanego szkolenia oceniana jest na podstawie ankiet, które uczestnicy szkoleń wypełniają po jego zakończeniu. Poddają oni wtedy ocenie m.in. to czy trener był przekonujący, czy wiedza została przekazana w sposób interesujący oraz czy materiały szkoleniowe były dobrze przygotowane. Ponadto badane są wskaźniki dotyczące godzin szkoleniowych na pracownika w okresie jednego roku.

Dodatkowe korzyści

Szkolenia, poza walorami kompetencyjnymi, mogą mieć również wpływ na poprawę komunikacji wewnątrz danej firmy. Stanowią też źródło wielu cennych informacji dla przełożonego. - Zdarza się, że szkolenia często są wstępem do dyskusji o planowanych zmianach w organizacji, okazją do poznania opinii pracowników i zgromadzenia nowych pomysłów - uważa Grabowska.

- Co istotne, dla wielu zatrudnionych udział w szkoleniu jest źródłem motywacji, mającym ogromne znaczenie dla funkcjonowania całej firmy. Szkolenia powinny być zatem postrzegane jako inwestycja w kapitał ludzki – podsumowuje ekspert spółki Macrologic.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA