Firmy w Polsce najczęściej outsourcingują pracowników niższego szczebla

Z roku na rok liczba zakładów produkcyjnych korzystających z outsourcingu usług w Polsce wzrasta. 76 proc. firm uważa, że w ten sposób zwiększa elastyczność zasobów na produkcji, a 49 proc., że redukuje koszty – tak wynika z wewnętrznego badania firmy outsourcingowej Exact Systems.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmy w Polsce najczęściej outsourcingują pracowników niższego szczebla

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

8 paź 2013 11:45


Lista korzyści ze współpracy z firmą outsourcingową jest bardzo długa. Poza zwiększeniem elastyczności zasobów oraz redukcją kosztów, zewnętrzny partner zwiększa także jakość wytwarzanych produktów.

- Wynika to z faktu, że są to firmy wyspecjalizowane w konkretnym obszarze, w którym posiadają bogate doświadczenie i kompetencje. Koszt ich wynajęcia jest dużo niższy niż zatrudnienia i wyszkolenia nowego pracownika, a efektywność często większa - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Najwięcej firm korzysta z outsourcingu w obszarze wsparcia produkcji (78 proc.) i pracach okołoprodukcyjnych (53 proc.). Ponad jedna czwarta zakładów produkcyjnych zleca także firmom zewnętrznym logistykę (27 proc.), a 22 proc. kontrolę jakości.

Badanie przeprowadzone przez Exact Systems wykazało również, że większość firm outsourcinguje pracowników niższego szczebla (98 proc.). Z usług specjalistów i pracowników z uprawnieniami korzysta jedynie 11 proc. respondentów.

- Rzeczywiście, najczęściej wypożyczamy pracowników fizycznych. Jednak rokrocznie rośnie grupa klientów, którzy zwracają się do nas z prośbą o pomoc w uzupełnieniu braków w kadrze specjalistów lub inżynierów. Dlatego też już na stałe w portfelu naszych usług wpisała się pozycja outsourcingu personelu - wyjaśnia Gos.

W okresie najbliższych 3 miesięcy większość zapytanych klientów Exact Systems przewiduje, że liczba usług outsourcingowych pozostanie na niezmienionym poziomie (73 proc.), z kolei co jedenasty przedstawiciel firmy planuje ich zwiększenie (9 proc.).

Zdaniem Jacka Opali, dyrektora ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems, takie wyniki mogą być prognostykiem stabilizacji produkcji i zatrudnienia w polskich zakładach produkcyjnych.

- W badaniu, które przeprowadziliśmy w czerwcu br., również podobna liczba respondentów, ponad 80 proc., zadeklarowała, że utrzyma lub zwiększy poziom usług outsourcingowych - mówi Jacek Opala.

- Widzimy zatem, że firmy już nie obawiają się tak bardzo powrotu dekoniunktury i dążą do uelastycznienia swojego biznesu. Outsourcing usług ma im pomóc w realizacji tego celu, m.in. poprzez szybsze reagowanie na nieprzewidziane wcześniej czynniki zewnętrzne oraz redukcję kosztów - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA