Deweloperzy rzadko myślą o niepełnosprawnych pracownikach

Każdy biurowiec musi spełniać określone warunki prawne, dostosowujące go do potrzeb niepełnosprawnych pracowników. Inwestorzy mogą również stosować dodatkowe, nieobowiązkowe rozwiązania, jednak niewielu pracodawców się na to decyduje.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Deweloperzy rzadko myślą o niepełnosprawnych pracownikach

PODZIEL SIĘ


Autor: JP

7 gru 2015 17:05


Według ostatniego, przeprowadzonego w 2011 r. Narodowego Spisu Powszechnego w Polsce jest ok. 4,7 mln osób niepełnosprawnych. Jak podaje GUS na koniec III kwartału 2015 r. zatrudnionych było 475 tys. osób z niepełnosprawnością (wskaźnik zatrudnienia: 14,9 proc.). To o 19 tys. więcej niż w połowie tego roku, ale o 41 tys. mniej niż przed 12 miesiącami.

Aby aktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnością, na polskim rynku pracy funkcjonują m.in.takie instytucje jak Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych.

Warto w tym kontekście pamiętać, że jednym z obowiązków pracodawców jest dostosowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz biura do potrzeb osób niepełnosprawnych.

– Każdy obiekt biurowy musi być w ten sposób skonstruowany jedynie w zakresie przewidzianym prawem, ale istnieje także szereg opcjonalnych rozwiązań, które inwestorzy mogą włączyć do realizowanego projektu, poprawiając dostępność budynku dla niepełnosprawnych – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment, będącego właścicielem Łużyckiej Plus, pierwszego w Polsce biurowca z certyfikatem „Obiekt bez barier”.

– W kontekście wielu nowo powstających obiektów często słyszy się o ich rozmiarach oraz zastosowaniu proekologicznych rozwiązań, niestety rzadziej w rynkowej praktyce obserwuje się inicjatywy ponadstandardowo wspierające osoby niepełnosprawne.

Obowiązkowe udogodnienia

W obiektach biurowych musi zostać zastosowany szereg udogodnień poprawiających ergonomię użytkowania budynków przez osoby niepełnosprawne. To m.in. montaż osprzętu elektrycznego i czytników kart systemu kontroli dostępu na odpowiedniej wysokości, osobne i szerokie przejście przez bramki kontroli dostępu czy dostosowanie lady recepcji do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Bardzo istotne jest ponadto oznaczenie przeszkleń na drogach komunikacji czy użycie kontrastujących kolorów ścian i posadzek. Toalety dla osób niepełnosprawnych muszą znajdować się na każdej kondygnacji i być wyposażone w dodatkowe poręcze i pochwyty.

Konieczna jest także redukcja nawet najniższych progów i podjazdów, obniżenie krawężników w układach drogowych i zastosowanie kratek odpływowych o pomniejszonym rozstawie oczek.

– W naszym kraju brakuje przejrzystych norm związanych z dostępnością dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, nieustannie popełniamy błędy w projektowaniu i zapewnieniu pełnej dostępności – ocenia Piotr Pawłowski, prezes fundacji Integracja.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA