Pracodawcy RP chcą walczyć z biurokratyzacją

· Pracodawcy RP wyjść naprzeciw nowym władzom Rzeczpospolitej Polskiej.
· Cztery obszary polskiego "biurokratyzmu" to: procedury podatkowe, obowiązki sprawozdawcze, niską jakość stanowienia prawa i przewlekłość procedur administracyjnych, a zwłaszcza postępowań sądowych.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Pracodawcy RP chcą walczyć z biurokratyzacją

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/jk

25 sty 2016 20:45


- Zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw nowym władzom Rzeczpospolitej Polskiej - deklarował w poniedziałek (15 stycznia) szef Pracodawców RP Andrzej Malinowski.

- Przez ostatnie 8 lat kompetencje klasy polityczne były jednak zdecydowanie ograniczone. Oddano kwestie decyzji, często politycznych, w ręce przede wszystkim biurokratów. Analizy, które w tym zakresie prowadziliśmy pokazują, że bardzo często akty prawne, które były uchwalane przez Sejm, w większej części swojej objętości dotyczyły obszarów związanych typowo z biurokratyzmem - mówił Malinowski, przedstawiając dziennikarzom opracowanie "Biurokracja w Polsce. Raport 360 stopni".

Powoływał się m.in. na dołączane do projektów zmian w ustawach Oceny Skutków Regulacji, które - jego zdaniem - dotyczyły głównie wpływu nowej regulacji na budżet państwa i administrację publiczną, a "bardzo rzadko" dotyczyły wpływu na materię regulowanej sprawy.

Dlatego, jak zaznaczył, związek Pracodawców RP "zdecydował się wyjść naprzeciw nowym władzom RP i powiedzieć im w sposób wyraźny, nie idźcie tą drogą, bo ta droga nie daje szans polskiej przedsiębiorczości".

Cztery obszary polskiego "biurokratyzmu"

Raport, przygotowany przez firmę doradczą Grant Thornton diagnozuje cztery główne obszary polskiego "biurokratyzmu": procedury podatkowe, obowiązki sprawozdawcze, niską jakość stanowienia prawa i przewlekłość procedur administracyjnych, a zwłaszcza postępowań sądowych.

Jako największy problem dla przedsiębiorców wskazano obszerność prawa podatkowego, niejasność jego przepisów oraz duże ryzyko sporu z organami skarbowymi.

- Im mniejsza firma, tym ta bariera jest dla niej bardziej uciążliwa - mówił Przemysław Polaczek z Grant Thornton, przedstawiając raport.

Wskazywał, że akty prawne (ustawy i rozporządzenia) dotyczące podatków liczą wiele tysięcy stron maszynopisu, do których trzeba doliczyć tysiące interpretacji podatkowych wydawanych przez Ministerstwo Finansów czy orzeczenia sądowe.

Według raportu kolejnym uciążliwym obszarem jest obowiązek sprawozdawczy nakładany na przedsiębiorców. Z zestawienia wynika, że w ciągu roku obrotowego firma zatrudniająca poniżej dziesięciu pracowników musi złożyć średnio 130 ankiet, formularzy, sprawozdań, deklaracji i druków, a firma duża średnio - 345.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA