PIP: Najwięcej nieprawidłowości dotyczy ewidencji czasu pracy

Inspektorzy PIP-u przeprowadzili blisko 16 tysięcy kontroli, podczas których stwierdzili nieprawidłowości dotyczące czasu pracy. Prawie jedna trzecia z nich dotyczyła ewidencjonowania czasu pracy.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

PIP: Najwięcej nieprawidłowości dotyczy ewidencji czasu pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: DlaHandlu.pl (pr)

dlahandlu.pl

7 lis 2014 12:52


Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły nieustalenia w umowie o pracę liczby "ponadwymiarowych" godzin pracy, za które pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia (16 proc. wniosków w wystąpieniach). Mowa tutaj o pracownikach zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Czytaj też: Innowacyjne miejsce pracy zwiększa efektywność? Tak uważają Polacy

Liczne uchybienia stwierdzono także w obszarze ewidencji czasu pracy: nieprowadzenia jej w ogóle lub prowadzenia ewidencji w sposób nierzetelny (odpowiednio 9 i 15 proc. wniosków) oraz nieokreślania w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu systemów czasu pracy (12 proc. wniosków).

Eksperci zwracają uwagę na to, że nadużycia można byłoby zminimalizować, gdyby w firmach zautomatyzowano tworzenie harmonogramów czasu pracy.

- Problem dotyczy przede wszystkim małych i średnich firm, które jeszcze się nie zinformatyzowały i nie wdrożyły systemów nadzorujących tworzenie harmonogramów czasu pracy. Część takich przedsiębiorstw wciąż korzysta z archaicznej, papierowej listy obecności. W sytuacji gdy przepisy permanentnie zmieniają się, nie da się sprawnie zarządzać harmonogramami pracowniczymi, nie posiłkując się narzędziami IT. Widać to zwłaszcza w firmach handlowych, które w godzinach szczytu zwiększają na kilka godzin zatrudnienie. Tam stworzenie planu pracy zgodnie z przepisami jest bardzo skomplikowane - tłumaczy Wojciech Mularski z firmy BPSC specjalizującej się w doradztwie informatycznym i HR.

Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że przepisów nie przestrzegają także większe firmy, które posiadają już systemy kadrowo-płacowe. Powód? Zdaniem inspektorów, część przedsiębiorców łamie prawo świadomie, by obniżać koszty prowadzenia działalności. PIP zwraca jednak również uwagę na niedostateczną znajomość regulacji prawnych, których stosowanie często wymaga posiłkowania się orzecznictwem Sądu Najwyższego, a także na brak należytej staranności przy prowadzeniu dokumentacji.

Czytaj też: Polacy czują się w pracy bezpiecznie... a nie powinni

Według ostatnich danych PIP nieprawidłowości dotyczące czasu pracy występują głównie w takich branżach jak handel i naprawy, przetwórstwo przemysłowe, gospodarka magazynowa oraz transport.

Całość czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA