Od 1 stycznia wzrośnie rola administratorów bezpieczeństwa informacji w firmach

W nowym roku firmy, w których dochodzi do przetwarzania danych osobowych, będą musiały uregulować status administratorów bezpieczeństwa informacji, którzy mają być wewnętrznymi inspektorami ochrony danych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Od 1 stycznia wzrośnie rola administratorów bezpieczeństwa informacji w firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria

30 gru 2014 15:03


– Zmiany koncentrują się na trzech obszarach: przede wszystkim przyznają szersze kompetencje Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (GIODO) – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Kozieł, ekspertka ds. ochrony danych osobowych w Kancelarii Lex Artist.

Będzie on prowadził rejestr działających w przedsiębiorstwach tzw. administratorów bezpieczeństwa informacji oraz uzyska możliwość przeprowadzenia w każdym podmiocie, gdzie dochodzi do przetwarzania danych osobowych, tzw. sprawdzenia. Czynność tą będą wykonywali właśnie ABI - dodaje.

Czytaj też: Ile dni wolnych, a ile dni pracy czeka nas w 2015 roku?

Zadaniem ABI ma być kontrola i nadzór nad właściwym przetwarzaniem danych osobowych oraz prowadzenie w tym zakresie dokumentacji w firmie. Ma też doradzać innym pracownikom mającym dostęp do danych osobowych.

Nowym obowiązkiem firmy będzie uregulowanie statusu ABI w strukturze przedsiębiorstwa. Organizacja, która zgłosi ABI do GIODO, nie będzie musiała każdorazowo rejestrować zbiorów danych. Jak podkreślają eksperci, świadomość firm i administratorów danych w firmach na temat ochrony danych osobowych nie jest jeszcze zbyt wysoka.

– Obecnie o administratorach mówi jeden, i to bardzo krótki przepis – przypomina Kozieł. – Po wejściu w życie nowego prawa będą wprowadzone ustawowe regulacje dotyczące kompetencji osoby, która może piastować taką funkcję. Nowelizacja wskazuje również status w hierarchii przedsiębiorstwa takiej osoby, czego obecnie także brakuje.

Czytaj też: Zmieniają się zasady dotyczące prywatnego użytku aut służbowych

Zgodnie z nowymi przepisami osoba, która będzie pełniła funkcję ABI, powinna m.in. mieć wyższe wykształcenie, być niekarana za przestępstwo z winy umyślnej i mieć odpowiednią wiedzę z przepisów o ochronie danych osobowych. Pozycja takiej osoby, poprzez uregulowanie jej statusu w przedsiębiorstwie, będzie mocniejsza niż do tej pory.

Nowela zmniejsza obowiązki administracyjne firm prowadzących działalność globalną. Przekazywane poza Europejski Obszar Płatniczy dane osobowe zawarte m.in. w umowach międzynarodowych nie będą wymagały każdorazowej zgody GIODO.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.