Męcina: Profilujemy pomoc, a nie osoby bezrobotne

- Profilowanie, zapisane w nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia, nie przewiduje profilowania osób i zbierania danych osobowych, a jedynie profilowanie usług dla bezrobotnych - podkreślił w rozmowie z wiceminister pracy Jacek Męcina.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Męcina: Profilujemy pomoc, a nie osoby bezrobotne

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

17 kwi 2014 12:13


Nowela ma m.in. usprawnić działanie urzędów pracy i pozwolić na profilowanie pomocy w trzech grupach. Pierwsza - to pomoc dla osób aktywnych, które nie potrzebują pomocy specjalistycznej, a jedynie ofert pracy. Druga to pomoc dla wymagających wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług, jakie oferują urzędy, np. szkoleń czy staży.

W trzeciej grupie pomocy znajdą się działania we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi i prywatnymi agencjami zatrudnienia. Uzyskają ją osoby zagrożone wykluczeniem społecznym i te, które same nie są zainteresowane podjęciem pracy lub legalnym zatrudnieniem.

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy czeka na podpis prezydenta. Przekazano ją do podpisu 11 kwietnia, a prezydent ma 21 dni na decyzję.

Fundacja Panoptykon ma wątpliwości co do zgodności zmian z konstytucją. Obawia się, że system profilowania może prowadzić do stygmatyzacji bezrobotnych i powielać stereotypy. Panoptykon za niezgodny z konstytucją uznaje m.in. brak w nowelizacji zapisu, jakie dane będą brane pod uwagę przy profilowaniu, ani w jaki sposób będą one wpływały na ustalenie tych kategorii - podkreśla Fundacja.

Resort pracy podkreśla, że w nowelizacji nie przewiduje się profilowania osób i zbierania danych osobowych, a jedynie profilowanie usług dla bezrobotnych.

Męcina wyjaśnił, że na etapie prac w Sejmie w ustawie zapisano szczegóły każdego profilu. "Zapisaliśmy w nowelizacji cechy, jakie będą decydowały o profilu pomocy - gotowość do podjęcia pracy czy pozycja na rynku pracy. W projekcie rozporządzenia do ustawy równoważnikami zdań określone są te elementy pytań - bo nie chcemy ujawnić samych pytań - które mają być podstawą profilowania pomocy" - wyjaśnił.

"Przy określaniu profilu pomocy są 24 pytania typu - kiedy straciłeś pracę, dlaczego, jak szukasz pracy, czy podjąłbyś określoną pracę, czy byłbyś gotowy do udziału w szkoleniach, jak często możesz przychodzić do urzędu" - tłumaczył wiceminister.
CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.