Jak przesunąć termin urlopu?

Pracownik i pracodawca mogą zmienić zatwierdzony wcześniej termin urlopu. Kiedy i w jaki sposób?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak przesunąć termin urlopu?

PODZIEL SIĘ


Autor: Praca.pl

8 lip 2015 12:36


Zarówno pracownik, jak i pracodawca mogą modyfikować zatwierdzony wcześniej termin urlopu pracownika, np. przesunąć urlop na późniejszy czas. Dzieje się tak jednak w ściśle określonych sytuacjach. W przypadku pracownika przyczyną muszą być np. ważne powody, które należy wykazać wnioskując o zmianę zatwierdzonego wcześniej terminu.

Kiedy można przesunąć urlop?

Jeśli np. mężowi czy żonie nie udało się dostać wolnego w tym samym terminie, pracownik może złożyć do swojego pracodawcy wniosek o przesunięcie ustalonego terminu urlopu. Taka sytuacja z pewnością zalicza się do grona ważnych powodów, które powinny stanowić podstawę do zmiany ustalonego terminu urlopu pracownika przez pracodawcę.

Jednak trzeba pamiętać, że w takiej sytuacji decyzję w sprawie uwzględnienia bądź nieuwzględnienia wniosku złożonego przez pracownika, podejmuje wyłącznie pracodawca. Ponieważ pracodawca może podejść indywidualnie do każdej takiej sprawy, ma on prawo odmówić przesunięcia terminu urlopu nawet w sytuacji, gdy podane powody są bardzo ważne dla pracownika.

Co więcej, uzależniona od woli pracodawcy decyzja odmowna nie musi być związana nawet z negatywnymi skutkami takich zmian w planie urlopów dla pracodawcy.

Kiedy pracodawca musi obowiązkowo zmienić termin?

Decyzję w sprawie przesunięcia terminu urlopu podejmuje wyłącznie pracodawca, jednak w pewnych sytuacjach prawo obliguje go do przesunięcia terminu urlopu pracownika. Pracodawca ma obowiązek postąpić w ten sposób, jeśli pracownik, który miał rozpocząć urlop, jest w tym terminie nieobecny w pracy, a jego absencja jest usprawiedliwiona.

Takie regulacje dotyczą w szczególności sytuacji związanych z: czasową niezdolnością do pracy z powodu choroby; powołaniem pracownika na ćwiczenia wojskowe albo przeszkolenie wojskowe (na czas do trzech miesięcy); przebywaniem pracownicy na urlopie macierzyńskim lub gdy nieobecność pracownika wynika z odosobnienia związanego z przechodzoną przez niego chorobą zakaźną.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.