Dyżur pod telefonem: Kiedy pracownikowi należy się wynagrodzenie?

Za pełnienie dyżuru pod telefonem pracownik nie zawsze dostanie rekompensatę. W jakich sytuacjach należy mu się wynagrodzenie?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dyżur pod telefonem: Kiedy pracownikowi należy się wynagrodzenie?

PODZIEL SIĘ


Autor: Dziennik Gazeta Prawna

30 cze 2015 8:14


Pracownik musi pozostawać do dyspozycji pracodawcy tylko w godzinach pracy i dotyczy to także dostępności pod telefonem komórkowym. Oznacza to, że poza wyznaczonymi ramami czasowymi pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu i może go nawet wyłączyć - podaje Dziennik Gazeta Prawna.

Inaczej sytuacja wygląda, jeżeli pracodawca powierzy pracownikowi pełnienie dyżuru, czyli zleci mu pracę poza normalnymi godzinami w miejscu przez siebie wskazanym - nie musi być to zakład pracy. Przepis ten dotyczy także dyżuru polegającego na gotowości odebrania telefonu służbowego z firmy. Jak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 grudnia 2011 r. (sygn. II PK 115/11), dyżurem w wyznaczonym miejscu jest także pozostawanie pracownika w gotowości do wykonywania pracy po wezwaniu go przez pracodawcę za pomocą środków porozumiewania się na odległość ("pod telefonem"), jeżeli pracownik ma obowiązek stawić się do pracy w wyznaczonym czasie.

Nie zawsze jednak pracownik otrzyma rekompensatę za pełnienie dyżuru pod telefonem. Za czas dyżuru pełnionego w domu przepisy Kodeksu pracy nie gwarantują mu bowiem ani czasu wolnego, ani wynagrodzenia. Jeśli więc dana osoba pozostawała jedynie w gotowości do pracy i nie podejmowała żadnych obowiązków pracowniczych, nic nie dostanie.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

zainteresowany 2015-12-29 15:47:20

Głupi przepis i tak nie zmusi mnie do posiadania telefonu chyba że dadzą mi służbowy. A na dyżur będą musieli pomnie przyjechać