Więźniowie pracują przy budowie linii tramwajowej w Olsztynie

Osadzeni w otwartych lub półotwartych zakładach więziennych budują linie tramwajowe w Olsztynie. Otrzymują wynagrodzenie, które pozwala im spłacać alimenty lub komorne.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Więźniowie pracują przy budowie linii tramwajowej w Olsztynie

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/JP

9 wrz 2015 9:27


Trasy tramwajowe w Olsztynie budowane są od podstaw, ten środek komunikacji miejskiej wraca do stolicy Warmii i Mazur po 50 latach dzięki unijnym dotacjom.

Budowa linii zwłaszcza w śródmieściu wiąże się z dużym trudnościami dla wykonawców, bowiem musiała być poprzedzona przebudową instalacji podziemnych. W dużej mierze stara infrastruktura podziemna w centrum miasta nie była ujęta na mapach, jakimi dysponowało miasto i wykonawcy. I to właśnie na tym odcinku w śródmieściu zatrudnieni zostali skazani.

Jak powiedział Janusz Felczak, dyrektor kontraktu firmy Agnes początkowo zatrudnionych było 30 skazanych, potem 10.

- Pracowali oni na tych odcinkach, gdzie wykonywane były prace ziemne, część z nich była po przeszkoleniu, pracowali przy robotach sieciowych, instalacyjnych. Areszt śledczy pomagał nam w doborze pracowników, tak by wykonywali prace zgodnie z swoim umiejętnościami - podkreślił Felczak.

Wynagrodzenie dla więźniów

Rzecznik Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Olsztynie Major Jarosław Witek powiedział, że przy budowie linii tramwajowej pracują osoby, które są pierwszy raz karane i odbywają wyroki w zakładach typu półotwartego i otwartego. Są to głównie skazani za drobne przestępstwa, niejednokrotnie posiadający zobowiązania alimentacyjne, bądź komornicze.

- Skazani pracują odpłatnie i wynagrodzenie, jakie otrzymują pozwala chociaż w jakimś stopniu te zobowiązania regulować - wyjaśnił Jarosław Witek. Otrzymują oni za pracę minimalne wynagrodzenie krajowe.

Jak dodał, z relacji osadzonych wynika, że są bardzo zadowoleni z pracy przy budowie linii tramwajowych.

- Zdarzają się prośby skazanych z innych grup o przeniesienie do pracy u tego kontrahenta, nie jest to jednak możliwe ze względu na konieczność zaspokojenia potrzeb innych firm mających umowy oraz brak większych potrzeb ze strony firmy Agnes - dodał Witek.

Zdyscyplinowani pracownicy

Dyrektor Felczak podkreślił, że to właśnie osadzeni, którzy pracowali i pracują przy budowie linii tramwajowej byli najbardziej zorganizowaną i rzetelnie wykonującą swoje obowiązki grupą pracowników.

- Zdają sobie sprawę, że rekomendacje, jakie uzyskają od pracodawców wpływają na ich starania o skrócenie wyroków czy spłatę zobowiązań alimentacyjnych, a niektórzy zgłaszają chęć pracy na budowach po zakończeniu odbywania kary - dodał

Budowa linii tramwajowych w Olsztynie ma się zakończyć jesienią. W połowie grudnia mieszkańcy - według zapewnień władz Olsztyna - będą korzystać z nowego środka komunikacji zbiorowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.