Zło konieczne czy złoty środek? Czyli jak postrzegane są badania opinii pracowników w firmach

Badania opinii pracowników coraz częściej stają się cykliczną praktyką w polskich firmach. Wcześniej przedsiębiorstwa decydowały się na przeprowadzenie ankiety tylko w sytuacjach krytycznych.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Zło konieczne czy złoty środek? Czyli jak postrzegane są badania opinii pracowników w firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

20 cze 2013 7:00


Sytuacje ekstremalne są wciąż częstym impulsem do przeprowadzenia badania opinii wśród pracowników. Jednak coraz częściej po badanie opinii pracowników sięgają firmy, które zamierzają wprowadzić zmiany w organizacji, lub takie, które chcą sprawdzić jak wcześniej wdrożone zmiany zostały przyjęte przez załogę.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem są cykliczne badania opinii. - Powtarzalność badania umożliwia uchwycenie zmian, a dzięki analizie trendów możliwe jest przewidywanie trudnych sytuacji i zapobieganie niepożądanym zjawiskom, takim jak rosnące niezadowolenie i wzmożona rotacja pracowników. Regularnie prowadzone badania satysfakcji to także sygnał dla pracowników, że firmie zależy na ich opinii - twierdzi Katarzyna Krzemińska, ekspert z firmy Considero.

Jej zdaniem cykliczne badania opinii pracowników wpływają na większe przywiązanie pracowników do firmy, tworzą lepsze relacje na linii pracownicy - kadra zarządzająca, a także podnoszą zaangażowanie pracowników i efektywność całej organizacji.

Osoby zarządzające przedsiębiorstwami coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest regularne badanie opinii pracowników. - Aby tworzyć pozytywny wizerunek, organizacje potrzebują zadowolonych pracowników. Badania satysfakcji są jednym z elementów budowania strategii employer brandingu - twierdzi Katarzyna Krzemińska.

Badanie opinii od kuchni

Badanie opinii pracowników polega na przeprowadzeniu wśród załogi bardzo szczegółowej ankiety poprzedzonej wywiadem z reprezentantem działu HR lub przedstawicielem zarządu.

- Dzięki temu definiujemy cele projektu i dokładnie określamy obszary badawcze, które chcemy poddać diagnozie. Są to najczęściej: relacje między pracownikami oraz na linii pracownicy - kadra zarządzająca, komunikacja wewnętrzna, atmosfera i warunki środowiska pracy, znajomość celów i zadań, ocena możliwości rozwoju, wartości organizacyjne, wizerunek firmy. Oprócz obszarów badawczych określona zostaje metryczka, czyli zbiór czynników, które pozwalają nam rozpatrywać zebrane wyniki z podziałem na grupy zróżnicowane pod względem np. stażu pracy, obszaru funkcjonalnego lub miejsca w strukturze organizacyjnej - mówi Katarzyna Krzemińska.

Każde badanie jest poprzedzone akcją komunikacyjną, zwykle w formie mailingu. Wiadomości są rozsyłane do pracowników kilka dni przed badaniem. W mailu zawarte są informacje dotyczące celu badania oraz terminów, w których pracownicy mogą wypełniać ankietę.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA