Wartości mają coraz większe znaczenie w miejscu pracy. Zwłaszcza dla młodych

• Pracownicy z pokolenia Y, czyli urodzeni między 1983 a 1994 rokiem, coraz częściej opierają swoją karierę na wartościach osobistych.
• Blisko połowa młodych przyznała, że odmówiła wykonania w pracy zadania, które kłóciło z ich zasadami etycznymi – wynika z badania Deloitte.
• Na pierwszym miejscu stawiane są rodzina i zdrowie, a następnie uczciwość.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Wartości mają coraz większe znaczenie w miejscu pracy. Zwłaszcza dla młodych

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria

29 lut 2016 8:16


– Zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym wartości mają istotne znaczenie. Na pierwszym miejscu bezwzględnie jest szczęście rodzinne, na drugim szeroko rozumiane zdrowie, później uczciwość – przekonuje Michał Nowak, dyrektor zarządzający w firmie doradczej Okaeri Consulting. – Miałem przyjemność pracować z pracodawcami z listy „Forbesa”. Co ciekawe, każdy z nich wskazywał, że rodzina miała kolosalne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w biznesie.

Jak wynika z badania Okaeri Consulting i Human Graph wbrew dość powszechnej opinii wyższe wartości, w tym religia, są istotne, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Poproszeni o wskazanie trzech wartości, które powinny być ważne dla osoby pragnącej osiągnąć sukces w biznesie, obie grupy najczęściej wskazywały „uczciwe życie”. Odpowiedzi takiej udzieliło 51 proc. pracodawców i 38 proc. zatrudnionych.

Czytaj też: Nieumiejętność zarządzania przez wartości to bolączka polskich liderów

– Tu dysproporcja jest dosyć duża. Podobne były w pytaniach o inne wartości. Dla pracowników ważna jest przyjaźń. Wskazało ją 14 proc. ankietowanych., a wśród pracodawców – tylko 1 proc. To jest granica błędu statystycznego – mówi ekspert.

Michał Nowak, dyrektor zarządzający w firmie doradczej Okaeri Consulting (Fot. Newseria) Michał Nowak, dyrektor zarządzający w firmie doradczej Okaeri Consulting (Fot. Newseria)

Nowak podkreśla, że w miejscu pracy często toczą się rozmowy na temat wyznawanych wartości. Eksperci podkreślają, że tego typu rozmowy na temat wartości pozwalają w sposób jednoznaczny i czytelny ustalić zasady współpracy w zespołach. Większość badanych potwierdza, że takie rozmowy mają miejsce między podwładnymi (72 proc.) oraz między przełożonymi (87 proc.).

– Trochę inaczej to wygląda, kiedy pytamy wprost o rozmowy na temat religii. Tu gros pracodawców boi przyznać, że rozmawia o kwestiach religii, bo znacznie mniej wskazuje, że takie rozmowy mają miejsce – wyjaśnia Michał Nowak.

Ponad połowa pracowników zadeklarowała, że temat ten przejawia się w rozmowach z przełożonymi. Z kolei do takich rozmów z podwładnymi przyznaje się 35 proc. pracodawców.

Według badania Okaeri Consulting 9 proc. badanych pracowników i 6 proc. pracodawców uważa, że wiara religijna powinna przyświecać osobom, które chcą osiągnąć sukces w biznesie. Ankieta wykazała związek między taką deklaracją a podkreśleniem znaczenia uczciwości w biznesie. Zarówno dla jednej, jak i drugiej grupy wiara okazała się być ważniejsza niż sukces czy sława. 

– Ponad 17 proc. pracodawców i 13 proc. pracowników wskazało, że wiara i wartości religijne mają znaczenie w prowadzeniu biznesu i osiągnięcie sukcesu w ich branży – dodaje Nowak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA