Usatysfakcjonowany pracownik to dobry pracownik

Satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa bezpośrednio na motywację i efektywność pracownika. Jest wiele narzędzi, którymi pracodawcy mogą zwiększać satysfakcję swoich pracowników, ale należy dobierać je indywidualnie do potrzeb firmy oraz osób w niej pracujących.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Usatysfakcjonowany pracownik to dobry pracownik

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

12 mar 2014 10:45


Coraz więcej wyników badań wskazuje, że dobra kondycja fizyczna i psychiczna pracownika wpływa na jego nastawienie i motywację do pracy. W dużej mierze od pracodawcy zależy, czy stworzy swoim pracownikom odpowiednie środowisko pracy, sprzyjające wykorzystywaniu przez nich całego swojego potencjału.

- Wszelkie działania, mające na celu optymalizację środowiska pracy, poprawę kondycji psychicznej i fizycznej pracowników oraz zwiększanie ich poczucia realnego wpływu na własne życie są zgodne z ideą corporate wellness - mówi Beata Dyraga, prekursor corporate wellness w Polsce, prezes firmy Prodialog.

Potrzebna jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności wdrożenia idei we własnej firmie. Gdy uzmysłowi sobie, że stan zdrowia pracowników ma ogromne znaczenie dla powodzenia biznesu, wówczas znajduje się na najlepszej drodze do wprowadzenia zmian w firmie. Obszary znajdujące się w zasięgu corporate wellness to przede wszystkim: zdrowie psychiczne i fizyczne, odporność emocjonalna, profilaktyka zdrowia, świadomość ekologiczna, rozwój społeczny, ergonomia pracy, balans praca-życie. Wdrożenie w firmie poszczególnych elementów corporate wellness pozwala pracodawcom realnie wpływać na satysfakcję z pracy.

Czym jest satysfakcja z pracy?

Tematem zajmuje się wielu badaczy (U. Gros, T. Myjak, G. Bartkowiak i inni). Powszechnie przyjmuje się definicję głoszącą, że satysfakcja z pracy to pozytywne i negatywne uczucia oraz postawy, które odnoszą się do realizowanych przez pracowników obowiązków zawodowych.

Natomiast czynniki, które na tę satysfakcję wpływają, są przedmiotem sporów. Badacze zgadzają się w jednej kwestii - satysfakcja z pracy związana jest nierozerwalnie z pozytywnym stosunkiem do przedsiębiorstwa. Co za tym idzie - również miejsca pracy, jej specyfiki, ale też warunków zatrudnienia, pozostałych pracowników oraz ogólnie pojętego komfortu pracy.

Nie można pominąć także kwestii zaspokojenia potrzeb materialnych. Tak jak podkreślają badacze - duże znaczenie mają potrzeby psychiczne - prestiż, akceptacja, uznanie, poczucie sensu wykonywanej pracy etc. Ich spełnienie buduje satysfakcję. Bez nich nie możemy mówić o zadowolonym pracowniku. Ale nie należy zapominać o tym, że satysfakcja z pracy wiąże się nierozerwalnie z prywatnym życiem pracownika. Ważne są kwestie tego, jak radzi sobie z życiem osobistym, jaki jest jego styl życia, czy dba o swoje zdrowie, o swój rozwój, o odpowiedni odpoczynek itp.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

KD Gryszkin 2014-03-12 14:45:09

prowadzimy jako klinika diety program "Zdrowy pracownik" we Wrocławiu - dietetycy rozpoznają potrzeby, robią wywiad i mają warsztaty hybrydowe dla pracowników, w końcu w pracy spędza się 1/3 zycia i niestety tam tez warto pamiętać o dbałości o zdrowie, wyrobić w sobie zdrowe nawyki... wrzuca się w siebie byle co, śmieciowe jedzenie, do tego dochodzi stres, jedzenie kompulsywne albo zajadanie problemów, ale o gotowaniu w pracy mowy nie ma :) nie wszędzie to jednak działa - nie wszędzie, kwestia świadomości pracodawców, większa w korporacjach zachodnich, mających tu tylko swoje filie, w stricte polskich, wyrosłych z małych firemek nie ma tej świadomości, to niedrogie warsztaty, ale woli się wydać 2 x tyle na mocno zakrapianą alkoholem imprezę integracyjną w modnej knajpie, cóz poradzić