Twardy orzech do zgryzienia, czyli jak rozmawiać z pokoleniem Y i Z

Jak powinna wyglądać komunikacja z przedstawicielami pokolenia Y i Z? Oto kilka uniwersalnych rad.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Twardy orzech do zgryzienia, czyli jak rozmawiać z pokoleniem Y i Z

PODZIEL SIĘ


Autor: Dorota Soida

18 wrz 2017 11:05


• Coraz częściej pojawiają się pytania jak pracować z przedstawicielami pokolenia Y - jak ich motywować, jak spowodować, żeby byli bardziej lojalni?

• Takie pytania padają z ust menedżerów, którzy sami siebie zaliczają do dojrzalszego pokolenia i niejednokrotnie podkreślają swój etos pracy.

• Okazuje się jednak, że podstawowe zasady dobrej rozmowy menedżerskiej sprawdzają się niezależnie od wieku rozmówców.

Z jednej strony prawdą jest, że nasze podejście do życia i pracy kształtowane jest poprzez świat, w jakim się wychowywaliśmy. Świat definiowany zarówno przez wydarzenia historyczne czy gospodarcze, jak i dostępne technologie i narzędzia. W różnych czasach słyszymy różne złote myśli, które opisują rzeczywistość i stają się naszą normą myślenia i postępowania. Z pewnością ludzie urodzeni dawniej częściej niż ich młodsi koledzy słyszeli przesłania w stylu „siedź w kącie, a znajdą Cię” albo „praca jest wartością samą w sobie, szanuj ją”. Te silnie wpojone normy powodują, że nie jest łatwo zaakceptować, kiedy igreki mówią, że „praca jest drogą do realizacji wartości, a nie wartością samą w sobie” albo kiedy definiują, czego oczekują od pracodawcy, zanim w ogóle pokażą jakąkolwiek swoją wartość.

Jednak z drugiej strony, kiedy widzimy ludzi poprzez ich ludzkie potrzeby, to nie odnajdujemy zasadniczych różnic pomiędzy pokoleniami. Wszyscy chcą żyć szczęśliwie, pracować z sensem, mieć jakiś celu w życiu, wnosić wartość, upewnić się, że są na dobrej drodze.

W każdym pokoleniu są ludzie bardziej i mniej ambitni, bardziej i mniej wygadani, bardziej aktywni i tacy, którzy szukają świętego spokoju. W każdym pokoleniu widzę ludzi, którzy potrafią zadbać o „swój marketing”, niezależnie od osiągnięć. Podobnie też spotykam ludzi w każdym wieku, którzy nie lubią mówić, nawet o znaczących sukcesach, gdyż pragną, aby to inni ich dostrzegli i docenili.

Czy jest więc jakieś uniwersalne podejście do tego jak rozmawiać z różnymi pokoleniami, jak ich motywować, budować samodzielność i poczucie odpowiedzialności? Osobiście wierzę, że podstawowe zasady dobrej rozmowy menedżerskiej sprawdzają się niezależnie od wieku rozmówców.

Autentyczna ciekawość

Najważniejsze to - bądź autentycznie zainteresowany drugim człowiekiem. Zaciekaw się jego sposobem myślenia, postrzegania świata, jego pomysłami i także jego potrzebami. Takie zainteresowanie jest elementem twojej postawy, podejścia. W praktyce objawi się umiejętnością zadawania autentycznych, otwartych pytań. Autentycznych, bo czekasz z ciekawością na odpowiedź rozmówcy, a nie zakładasz, że wiesz co usłyszysz albo jaka odpowiedź jest właściwa. Pozwól na myślenie, zachęcaj do niego i zaakceptuj, że podejście rozmówcy może być inne od twojego.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.