Raport: Puls HR zmierzony, czyli polscy HR-owcy o sobie samych

Zgodnie z międzynarodowymi trendami, HR w Polsce ma ambicje do bycia partnerem biznesowym, a sprzyja temu trend do outsourcingu zadań ściśle administracyjnych w obszarze kadr i płac. Co więcej, ten trend biznesowy nie tylko wspiera dążenia działów HR, ale również wymusza ich zmianę, konieczność rozpisania dla siebie nowej roli w organizacji. Gdzie jesteśmy w tym procesie?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Raport: Puls HR zmierzony, czyli polscy HR-owcy o sobie samych

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

10 kwi 2013 14:40


Hay Group postanowiła sprawdzić wspólnie z PSZK, jak pracownicy działów HR postrzegają swoją rzeczywistość, na ile są zaangażowani, ale również na ile organizacja wspiera ich w tej zmianie. W badaniu "Puls HR", które trwało od listopada 2012 r. do lutego 2013 r. udział wzięło 364 osób, w tym 62 dyrektorów personalnych reprezentujących 19 branż.

Im dłużej, tym bardziej zaangażowany

Poziom zaangażowania rośnie też wraz ze stażem badanych. Największy odsetek należący do grupy „w pełni efektywnych" notujemy wśród pracowników ze stażem od 16 do 20 lat (36 proc.) i powyżej 20 lat (30 proc.). Najniższy odsetek pracowników w tej grupie (ok. 20 proc.) notujemy wśród osób o stażu 5 - 10 lat. Podobnie wyglądają dane ze względu na wiek.

Najwięcej pracowników zaliczanych do grupy „w pełni efektywnych" znajdziemy w grupie wiekowej 41- 50 lat (37 proc.) a najmniej w grupie 20- 30 lat (21 proc.) i w grupie 51 - 60 lat (20 proc.). Do pracowników "sfrustrowanych" polscy HR-owcy raczej nie należą (tylko 7 proc. respondentów). Nie odczuwają zatem barier jakie w ich zaangażowanym działaniu na rzecz firmy i wykonywaniu własnych zadań stawia organizacja (np. poprzez nadmierną biurokrację, brak jasnego kierunku, brak narzędzi niezbędnych do wykonywania zadań).

Co charakteryzuje polskich pracowników działów HR? Co im sprzyja w organizacjach, a co ich powstrzymuje?

Na pierwszy rzut oka nie są to wynagrodzenia. Ktokolwiek robił badania opinii czy też zaangażowania wśród pracowników, wie, że obszar wynagrodzenia nigdy nie jest obszarem, w którym uzyskujemy zdecydowaną przewagę zadowolonych respondentów. Jest to zgodne z naturą człowieka - zawsze chcielibyśmy zarabiać więcej. Dlatego w tym przypadku tak ważne są benchmarki.

44 proc. pracowników HR jest przekonanych, że uzyskiwane przez nich wynagrodzenie jest sprawiedliwe w stosunku do tego co mogliby uzyskać w innych firmach. I jest to wynik o 12 punktów procentowy wyższy niż polski benchmark, co nie jest dziwne o tyle, że to właśnie pracownicy działów HR mogą opierać swoje przekonania na rzetelnych źródłach (np. raportach płacowych, do których mają dostęp), a nie na informacjach z trzeciej ręki czy doniesieniach prasowych.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA