Prawda zawsze wychodzi na jaw. A jednak pracownicy kłamią

Kłamstwo może zrujnować karierę, a jednak nierzadko pracownicy mijają się z prawdą. Także ci na stanowiskach kierowniczych. Dlaczego?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Prawda zawsze wychodzi na jaw. A jednak pracownicy kłamią

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

25 mar 2015 6:13


Z badania serwisu CareerBuilder wynika, że dla 68 proc. szefów czynnikiem wykluczającym z awansu były kłamstwa zatrudnionego, dla 64 proc. – przypisywanie sobie cudzych zasług.

Oszustwa mogą nie tylko zaprzepaścić szansę na awans, ale także zniszczyć karierę. Przykład? Szef jednej z potężnych agencji mediowych zamiast przekazywać bonusowy czas mediowy swoim klientom, sprzedawał go im, inkasując przychody z tego tytułu na prywatne konto. Gdy po kilku latach działania menedżera zostały odkryte, sprawa trafiła do sądu. W efekcie kierownik został skazany na 11 lat pozbawienia wolności, a organizacja miała problemy z wiarygodnością.

Czytaj też: Oto 10 menedżerów, którzy skłamali w CV i zrobili karierę

– Każde kłamstwo, nawet najmniejsze i najbardziej niewinne, wychodzi na jaw. Oszustwo powoduje, że integralność organizacji obniża się, a przede wszystkim cierpi na tym wiarygodność menedżera lub pracownika. Poza tym kłamstwo często tworzy inne kłamstwo, które ma podtrzymać te początkowe – komentuje Jadwiga Ford, założycielka i konsultantka Ford Coaching.

Zdaniem Jadwigi Ford pracownicy kłamią głównie wtedy, gdy chcą przemilczeć coś lub jeśli chcą sfałszować fakty.

– Z kolei menedżerowie najczęściej kłamią, aby manipulować podwładnymi lub sytuacją, w jakiej się znajdują. Kłamstwa te mogą dotyczyć autorstwa projektów, percepcji powodzenia prowadzonych przez nich projektów czy efektywności działania – komentuje Ford.

Zgodnie z wywiadem przeprowadzonym przez Chada Brooksa z "Business News Daily" pracownicy kłamią, gdy mówią swoim szefom, że jakiś pomysł jest ich własnym pomysłem, podczas gdy tak nie jest. Poza tym podają nieprawdę, jeśli chcą zataić antypatię do przełożonego.

Nierzadko pracownicy dopuszczają się kłamstwa, jeśli są pytani, czy któryś z współpracowników szuka innej pracy poza organizacją. Zatrudnieni boją się również powiedzieć swojemu szefowi, że niektóre z jego pomysłów nie są dobre.

Pracownicy nie mówią także prawdy na temat swojego dyskomfortu w sytuacjach, w których są wciągani przez szefów w szczegóły ich relacji interpersonalnych. Z kolei pracownicy sprzedaży regularnie kłamią na temat liczby telefonów do klientów.

Zatrudnieni nie mówią prawdy o swojej motywacji. Często zgłaszają się na ochotnika do realizacji projektów, ponieważ czują, że takie jest oczekiwanie, podczas gdy wcale nie chcą tego robić.

Co zrobić w sytuacji, gdy nakryliśmy pracownika czy menedżera na kłamstwie? – Jeśli mamy pewność, że współpracownik kłamał, należy dokonać konfrontacji – wyjaśnia Jadwiga Ford. – Jednakże ważniejsze od wykrycia kłamstwa jest zrozumienie, jakie były jego przyczyny, czyli co spowodowało, że dana osoba na kłamstwo się zdecydowała. A to często może prowadzić do zupełnie innej oceny kłamstwa – uważa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.