Pracownicy mają głos. W sieci

Fora internetowe i blogi pracownicze robią karierę. Często są jedynym miejscem, w którym można porozmawiać o tym, co dzieje się w firmie. Dla pracodawców stanowią wyzwanie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Pracownicy mają głos. W sieci

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

24 kwi 2013 8:00


Największe fora kipią od postów i komentarzy. Mają po kilkanaście zakładek, z podziałem na działy i poddziały. Codziennie odwiedzają je setki pracowników, którzy komentują podjęte tematy i wpisują nowe wątki. Zjawisko jest coraz powszechniejsze, a język wpisów coraz bardziej radykalny.

Efekt Barbry Streisand

Wiele firm, głównie dużych, stanęło przed problemem tzw. forów internetowych typu „opinie o pracodawcach", na których bardzo trudno znaleźć pozytywne informacje o firmie.

- Nie interweniujemy, tzn. nie prosimy o usuwanie krzywdzących komentarzy, kierując się zasadą, że usuwanie wypowiedzi wzmaga aktywność. Od razu w miejsce jednego usuniętego komentarza pojawia się kilka nowych. Działa tzw. efekt Barbry Streisand - przyznaje Agnieszka Szczepaniak, dyrektor personalna Oknoplastu.

Jedną z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych jest witryna Niezależne Fora Pracownicze (Pracownicze.com). Pracownicy kilkunastu firm założyli tutaj własne zakładki. Mają je m.in. pracownicy Opel General Motors, Biedronki czy NGK Ceramics

Rozpiętość tematyczna poruszanych wątków jest bardzo duża - od relacji damsko-męskich, przez kwestie wynagrodzeń, szkoleń, rekrutacji, warunków pracy, aż po poważne zarzuty kierowane pod adresem pracodawcy, dotyczące warunków pracy i sposobu zarządzania firmą.

Hipermarket. Krew, pot i łzy

Wpisy pojawiające się na forach są wyzwaniem dla pracodawców przede wszystkim w zakresie dbałości o wizerunek firmy, bo zaglądają tu tylko obecni pracownicy, by podzielić się doświadczeniami, lecz także ci, którzy szukają pracy i chcą się dowiedzieć czegoś o wybranych pracodawcach. Zdarza się, że fora odwiedzają też partnerzy biznesowi, by dokonać rozeznania przez rozpoczęciem współpracy z wybraną firmą.

Jak pracodawcy radzą sobie z niechcianymi wpisami? - Staramy się zweryfikować informacje zamieszczone na forach. Spotykamy się z menedżerami i sprawdzamy, na ile opisane zarzuty są zasadne. Jeżeli tak jest, to wprowadzamy odpowiednie zmiany, by ograniczyć tego typu sytuacje w przyszłości. To jedna z ważniejszych metod, którą wprowadziliśmy w naszej firmie - twierdzi Agnieszka Szczepaniak.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

pricewaterhousecoopers 2013-04-27 20:18:49

moze inaczej kolego fartuch WWA. jezeli firma jest propracownicza i dbaja jak kiedys zwiazki, jest uczciwa placa, to wtedy hrowiec ma niewiele do roboty, bo ludzie sa zadowoleni. nie znam specyfiki firmy oknoplast ale mozna podejrzewac, ze tak wlasnie jest. szopka sie zaczyna jak sie dzieje zle w firmie, wtedy ludzie zaczynaja marudzic gdzi epopadnie i wtedy potrzebny jest dobry hr i team leaderzy.

fartuch WWA 2013-04-25 09:57:56

Jeżeli firmę stać na taką postawę, czyli otwartą dyskusję na forach o tym co się dzieje w firmie, nawet jeżeli nie zawsze dzieje się dobrze to świadczy albo o tym, że jednak w firmie jest bardzo dobrze i można się tym pochwalić, albo o reagowaniu i rozwiązywaniu problemów na biegu. Mozna pogratulować p. z Oknoplast Kraków spokojnej pracy.

REKLAMA