Plotka w miejscu pracy. Jak z nią walczyć?

Plotki to element firmowej codzienności. Czy zwalczanie ich to walka z wiatrakami?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Plotka w miejscu pracy. Jak z nią walczyć?

PODZIEL SIĘ


Autor: Justyna Koc

12 cze 2015 12:23


Plotkowanie w miejscu pracy jest na porządku dziennym. Jak wynika z badania Sedlak & Sedlak „Czy marnujesz czas w pracy?”, 34 proc. respondentów przyznało się, że plotkuje zamiast pracować. Dlaczego miejsce pracy jest podatnym gruntem dla plotki?

– To naturalna i ludzka potrzeba. Czasem chodzi o pozbycie się frustracji – gdy panuje wśród ludzi niepokój o firmę, jej przyszłość i nasze miejsca pracy – i jest to zjawisko absolutnie nieuniknione. Czasem o zwykłą rozrywkę – poruszenia ekscytującego, frapującego tematu – mówi Stefan Bulaszewski, wieloletni szef HR, obecnie trener i senior coach w TTX Institute.

Tematy plotek w miejscu pracy

Najczęstszym tematem plotek w miejscu pracy są awanse, podwyżki oraz zachowania współpracowników na imprezach firmowych. – Lubimy porównywać się do innych, narzekać, że Anka z pokoju obok dostała awans, a pracuje przecież krócej od nas, no i do tego zarabia więcej. Plotkowanie jest również sposobem na oderwanie się od codziennych obowiązków, wprowadza pewnego rodzaju ekscytację do zwykłego, szarego dnia – komentuje Katarzyna Arwar, internal recruiter HRK.

Z kolei Agnieszka Polska-Kamieńska, prezes Persona Global Polska, twierdzi, że tematem plotek są również firmowe afery, np. gdy ktoś zostanie zwolniony lub ktoś nie dopilnował czegoś czy niewłaściwie zrobił. – Rośnie wtedy napięcie i plotka obrasta w domysły, co też w związku z tym postanowi szef czy zarząd, kto zostanie zwolniony i czy z dużym hukiem – wyjaśnia.

Ponadto pracownicy snują domysły na temat zmian organizacyjnych i personalnych. Uwadze zatrudnionych nie umkną również romanse oraz dwuznaczne relacje damsko-męskie.

Tematem plotek są także znani ludzie w firmie, zwłaszcza menedżerowie. – Im ważniejsza i bardziej znana osoba w firmie, tym większa ochota na omawianie jej spraw, decyzji, perypetii – wyjaśnia Bulaszewski.

Szef powinien (nie) reagować

Istnieją niewinne plotki, ale są również I takie, które mogą zaszkodzić pracownikom. Gdy ktoś za pomocą pomówień próbuje zdyskredytować kolegę z pracy lub rozsiewa nieprawdziwe plotki na temat współpracowników, szef powinien interweniować.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.