Jak zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracownika?

Zgodnie z raportem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ankietowani w większości wykazali zadowolenie ze swojego miejsca pracy, tylko nieliczny odsetek wyraził niezadowolenie.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Jak zwiększyć zaangażowanie i satysfakcję pracownika?

PODZIEL SIĘ


Autor: JK

13 lis 2013 6:01


Do badania przystąpiło 201 tys. 721 pracowników z 445 przedsiębiorstw, z czego 85 proc. to duże firmy. Odpowiedzieli oni na pytania dotyczące zaangażowania i satysfakcji z pracy.

Około 86,4 proc. badanych stwierdziło, że są zadowoleni lub raczej zadowoleni z wykonywanej pracy, a więc tylko niewielki odsetek - 13,6 proc. wyraziło rozczarowanie.

Do analizy wykorzystano dane pochodzące z bazy wyników badania Najlepsi pracodawcy w Polsce, realizowanego przez AON Hewitt w latach 2006-2012 r. Odpowiedzi respondentów w poszczególnych latach badania różniły się. Fakt ten jest związany z szeroką rozumianą sytuacją gospodarczą, która wraz z ubiegiem lat zmieniała się. Największy odsetek niezadowolonych odnotowano w 2006 r. - około 25 proc., a najmniejszy w 2009 r. - około 10,9 proc.

Kto jest najbardziej niezadowolony?

Jak wykazuje analiza, brak satysfakcji najbardziej zanotowano wśród najmłodszej grupy - w wieku do 34 lat. Wraz ze wzrostem metryki odsetek ten malał, osiągając nawet poziom 9,3 proc. w gronie najstarszych 55-letnich pracowników. Według badań wśród osób, oceniających negatywnie swoją pracę, było więcej mężczyzn.

Odsetek niezadowolonych wśród kadry kierowniczej jest zdecydowanie mniejszy niż w przypadku pracowników (9,6 proc. w porównaniu z 14,6 proc.).

Jeśli chodzi o staż pracy sytuacja jest zróżnicowana. Najmniejszy odsetek niezadowolonych odnotowano wśród osób pracujących w danej firmie nie dłużej niż 3 miesiące (8,5 proc.), natomiast osoby ze stażem od roku do 10 lat wyrażają zdecydowanie mniej niezadowolenia - około 14-16 proc. Najstarsi stażem nie są usatysfakcjonowani w około 12 proc.

Wytłumaczenie dla tego zjawiska, jakie podaje PARP, to stojące przed pracownikami o krótkim stażu nowe wyzwania i konieczność zaznajomienia się z warunkami pracy. Wraz z upływem lat powtarzalność wykonywanej pracy rośnie, a satysfakcja spada.

Co ma wpływ na zaangażowanie i satysfakcję pracownika?

Analiza wskazuje istotne czynniki, związane ze środowiskiem pracy, które mają wpływ na zaangażowanie i satysfakcję w pracy. Należy do nich identyfikacja, związana z firmą i jej odbiorem.

Drugi czynnik to plany związane z wykonywaną pracą, samodzielność oraz fakt czy respondent lubi swoją pracę czy nie.

Wpływ na satysfakcję ma również wysokość wynagrodzenia i relacja z szefem. Dla zaangażowania pracownika ważna jest również równowaga między życiem rodzinnym i zawodowym.

Jak się okazuje solidność, czyli przydatność szkoleń i tworzenie wartości dla klienta oraz firmowe zwyczaje, takie jak regularna informacja zwrotna, kontakt z zarządem, otrzymywanie rozwijających zadań, mogą zwiększyć zaangażowanie badanych.

Zgodnie z badaniami PARP zmiany takie jak podwyżka, awans, zmiany organizacyjne w firmie oraz pewność zatrudnienia również znajdują się na liście czynników, które mają wpływ na zaangażowanie pracownika.

Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Eterno Vagabundo 2013-11-19 00:12:59


Masełka się dodaje
Troszeczkę do puddingu,
A pracę przyprawia
Się szczyptą pressingu.

REKLAMA