HR vs. PR - wspołpracować czy działać indywidualnie?

Współpraca HR i PR w wielu firmach istnieje tylko w teorii, a przecież wspólne działanie to ogromna korzyść dla firmy. Gdzie znajduje się granica pomiędzy human resources a public relations? Kiedy powinny te zespoły działać indywidualnie, a w jakich momentach łączyć siły?
REKLAMA
Puls HR Puls HR

HR vs. PR - wspołpracować czy działać indywidualnie?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

20 mar 2014 8:10


Współpraca pomiędzy human resources a public relations w wielu firmach pozostaje wciąż teorią. Nadal słyszy się opnie, że jest konfliktogenna i bezpieczniej jej unikać. Czy można zbudować silny wizerunek marki w świadomości pracowników bez współdziałania tych dwóch obszarów? Podobne pytanie zadaje sobie wielu menedżerów i specjalistów na co dzień zajmujących się kształtowaniem relacji wewnętrznych w przedsiębiorstwie. Każdy chce znaleźć złoty środek, który sprawi, że działy zamiast konkurować ze sobą, będą potrafiły pomnożyć swój potencjał i przekształcić go w realne efekty.

Czytaj też: Co utrudnia współpracę HR-owca z menedżerem podczas rekrutacji?

Razem czy osobno?

Trudności we współpracy mogą wynika z braku wiedzy na temat zależności pomiędzy PR a HR i wyobrażenia o korzyściach, jakie wspólnie można osiągnąć. A jest ich przynajmniej kilka. Dzięki wykwalifikowanej kadrze wzrasta prestiż firmy, bo to właśnie personel jest najbardziej wiarygodnym ambasadorem przedsiębiorstwa. Z kolei zadania PR oscylują wokół kształtowania wizerunku organizacji także w otoczeniu wewnętrznym.

- Dobrze poinformowany i zadowolony z atmosfery personel chętniej wiąże z firmą swoją przyszłość i karierę. Spełniony zawodowo pracownik wpływa pośrednio lub bezpośrednio na sukces wizerunkowy podmiotu, a posiadanie doświadczonej i zaufanej kadry jest przecież jednym z mierników pracy HR - wyjaśnia Bohdan Pawłowicz, członek rady nadzorczej IAA, Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce oraz sędzia KER.

Lepiej łączyć niż dzielić

Efektywna współpraca pomiędzy human resources a public relations niestety w wielu przedsiębiorstwach istnieje tylko w obszernych strategiach czy wizjach prezesów. - W praktyce zespoły te funkcjonują oddzielenie, bez refleksji, jaką wartość dałaby im integracja. Uświadomienie sobie przez zarządzających konieczności współpracy jest początkiem tworzenia wewnętrznego dialogu i atmosfery sprzyjającej rozwojowi przedsiębiorstwa. Jednak realizacja tych założeń znajduje się po stronie menedżerów. Niestety, ci zamiast współpracować, czasem wolą ze sobą rywalizować - twierdzi pomysłodawca Kongresu, dr Dariusz Tworzydło z Uniwersytetu Wrocławskiego, prezes Exacto.

Integracja PR i HR nie jest dla wszystkich tak oczywista. - Źródłem niechęci do współpracy jest prawdopodobnie potrzeba zachowania indywidualizmu. Tymczasem, zintegrowanie działań HR i PR nie tylko jest możliwe, ale jest dobrym sposobem na wyróżnienie marki i wzmocnienie relacji wewnątrz organizacji - mówi Szymon Sikorski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Publicon.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA