Dress code pomaga skupić się na obowiązkach w pracy

Dla pracodawcy jest często fundamentalnym elementem budowania wizerunku firmy. Dla pracownika oznacza spore oszczędności w budżecie domowym i brak porannego bólu głowy wywołanego pytaniami, w co się ubrać do pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dress code pomaga skupić się na obowiązkach w pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: Bartosz Dyląg

5 sie 2013 9:02


Dress code coraz częściej doceniają i wprowadzają nie tylko duże korporacje. Ma on wiele zalet. Dzięki niemu pracownicy łatwiej skupiają  się na obowiązkach, nie zajmują się tym, jak danego dnia wygląda koleżanka siedząca przy sąsiednim biurku.

- Ponadto, jeżeli mamy ustaloną kolorystykę ubrań w pracy, najczęściej są to spokojne kolory typu granat, czerń, biały, beż, łatwiej nam zestawić ubrania, które są w szafie, bo większość do siebie pasuje – dodaje Beata Bukowska, partner w firmie doradztwa personalnego Inwenta.

Oczywiście wyznaczenie zasad ubioru w pracy ma swoje minusy. Dla wielu pracowników, także płci męskiej, ubieranie się każdego dnia w podobne ciuchy może wywoływać nudę i zniechęcenie.

Dlatego zapewne wiele firm stosuje coś w rodzaju swobodnego piątku, czyli casual Friday. Pracownik, ale nie ten mający bezpośredni kontakt z klientem, może wówczas przyjść do pracy w bardziej swobodnym stroju, na przykład w jeansach i koszulce. W domu zostawia garnitur, koszulę i krawat.

Jak zmotywować pracownika do odpowiedniego stroju i zachowania? Beata Bukowska uważa, że najprostszym sposobem jest odwołanie się do reguł panujących w firmie. Jeżeli mamy dokument określający zasady ubierania się, pracownik powinien się z nim zapoznać i mieć do niego stały dostęp.

- Regulaminy i zasady etyki powinny spełnić swoją rolę, gdyż ubiór w pracy jest relatywnie prostą rzeczą do opisania i do przestrzegania. Takie regulaminy mogą dobrze funkcjonować w każdej organizacji, pod warunkiem że są komunikowane i przestrzegane - zaznacza Bukowska.

Spisane zasady nie załatwią jednak wszystkiego, szczególną rolę mają tu do spełnienia przełożeni, kierownicy czy dyrektorzy, którzy powinni sami przestrzegać regulaminu firmowego i zwracać uwagę w przypadku łamania zasad. Jeśli przełożony widzi odstępstwa od zasad, powinien poinformować pracownika na osobności, jakie konkretnie ma do niego zastrzeżenia.

- Aby lepiej zmotywować pracownika, należy odwołać się do tego, w jaki sposób jest odbierany przez osoby z zewnątrz i jak to może wpływać na postrzeganie firmy jako całości. Warto przypomnieć, jaki wizerunek firma chce budować przez swoich pracowników i jaki wpływ ma na to każda zatrudniona osoba. Przełożony powinien pokazać pozytywne aspekty przestrzegania dress code, jak także negatywne skutki jego łamania – wyjaśnia Beata Bukowska.

Jeżeli pracownik rażąco łamie reguły dress codu, robi to często i nie reaguje na uwagi, można pokazać negatywne skutki takiego zachowania, na przykład udzielić nagany, wpisać ją do akt osobowych czy obciąć premię.

Ale sam kij nie wystarczy. Zdaniem Beaty Bukowskiej na dłuższą metę niczego nie wymusimy od pracownika, dlatego zawsze lepiej jest motywować, odwoływać się do panujących w firmie reguł, pokazywać szerszy kontekst zachowania lub ubioru pracownika.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.