TNS Polska: blisko 70 proc. Polaków nie dostaje i nigdy nie dostawało kieszonkowego

• Ponad dwie trzecie Polaków (69 proc.) nie dostaje i nigdy nie dostawało kieszonkowego.
• Z kolei 7 proc. deklaruje, że dostaje kieszonkowe obecnie, natomiast niemal jedna czwarta badanych (24 proc.) mówi, że dostawała kieszonkowe w przeszłości.
• Takie wynika przynosi sondaż TNS Polska.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

TNS Polska: blisko 70 proc. Polaków nie dostaje i nigdy nie dostawało kieszonkowego

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/MIW

13 wrz 2016 21:46


Kieszonkowe to domena młodych i stosunkowo niedawny wynalazek - im starsi respondenci, tym częściej deklarują, że nigdy nie dostawali kieszonkowego. Spośród respondentów w wieku 15-19 lat 19 proc. nigdy nie dostało kieszonkowego, wśród tych nieco starszych - w wieku 20-29 lat - odsetek ten wynosi 43 proc. W jeszcze starszych grupach wiekowych kieszonkowego nie dostawała większość, przy czym wśród osób 60-letnich i starszych w takiej sytuacji było 90 proc. ankietowanych.

Kieszonkowe dostaje się w przeważającej mierze od rodziców - od nich pieniądze dostaje lub dostawało 93 proc. osób. Co ciekawe, częściej kieszonkowe dostaje się od matki niż od ojca (75 proc. wobec 52 proc.). Kieszonkowe to jednak nie tylko i wyłącznie domena rodziców. Bywa, że kieszonkowym obdarowują również dziadkowie. Od babci otrzymuje/otrzymywało kieszonkowe 14 proc. ankietowanych, natomiast od dziadka - 8 proc. Otrzymywanie go od pozostałych członków rodziny np. cioci czy wujka lub innych, niespokrewnionych osób to zdecydowana rzadkość.

Kieszonkowe z reguły dostaje się raz w miesiącu (41 proc.). Rzadszą praktyką - ale drugą w kolejności stosowania - jest kieszonkowe tygodniowe (27 proc). Najmłodsi, tj. osoby w wieku 15-19 lat, częściej dostają kieszonkowe raz na tydzień (39 proc.). Takie rozwiązanie może być prostsze dla zarządzającego "kieszonkowym budżetem" - łatwiej wytrwać do "kolejnego poniedziałku" niż "do pierwszego".

Najchętniej badani wydają lub wydawali te pieniądze na jedzenie, picie (38 proc.) oraz na hobby, zainteresowania (31 proc.). W dalszej kolejności - w podobnym stopniu (tj. około 25 proc.) - na ubrania, buty, dodatki, na kosmetyki oraz na kulturę, czyli np. na kino, teatr, koncerty. Spora część osób, która jest bądź była obdarowywana kieszonkowym - niemal jedna piąta (18 proc.) - przeznacza lub przeznaczała otrzymane w ten sposób pieniądze na imprezy.

Z deklaracji badanych wynika, że pieniądze z kieszonkowego stosunkowo rzadko wydawane są na prasę (9 proc.), dodatkowe zajęcia (8 proc.), czy na używki takie jak alkohol lub papierosy (4 proc.).

Badanie TNS Polska przeprowadzono w dniach 5 - 10 sierpnia br. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1059 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA