Prezenty na Boże Narodzenie: Kupujemy w sklepach, czy przez internet?

W poszukiwaniu prezentów pod choinkę Polacy coraz częściej korzystają ze sklepów internetowych. Jednak, gdy już dochodzi do zakupu, wciąż wygrywają sklepy tradycyjne, które wybiera 60 proc. z nas.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Prezenty na Boże Narodzenie: Kupujemy w sklepach, czy przez internet?

PODZIEL SIĘ


Autor: jo

16 gru 2014 10:52


Jak wynika z corocznego badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2014” zakupy on-line wybieramy wówczas, gdy zamierzamy podarować najbliższym filmy oraz płyty z muzyką, sprzęt elektroniczny i gry komputerowe.

Czytaj też: Prezenty dla pracowników: Co warto wybrać na Boże Narodzenie?

Podobny trend widoczny jest także w innych krajach europejskich. Z roku na rok systematycznie rośnie grupa badanych, która deklaruje, że zakupów dokonuje także za pomocą smartfona. 

Internet stał się dla Polaków kopalnią pomysłów na świąteczne prezenty. Od 2012 roku systematycznie wzrasta liczba osób szukających w sieci inspiracji, jakie upominki kupić najbliższym na Boże Narodzenie.

Dwa lata temu zadeklarowało tak 29 proc. osób, obecnie jest to już 41 proc. Najczęściej dotyczy to ludzi młodych w wieku 18-24 lat, spośród których taką odpowiedź wybrało aż 50 proc. Niemal po równo w ten sposób prezentów szukają mężczyźni (42 proc.) oraz kobiety (40 proc.).

W celu porównania jakości produktu i jego ceny, konsumenci decydują się w przeważającej części na jeden z dwóch kanałów - tradycyjny lub internetowy.

Czytaj też: Czy zdążycie jeszcze zarobić na takie prezenty? Sprawdźcie

Jeszcze dwa lata temu dużo więcej osób wybierało porównywanie w systemie dwukanałowym (2014 r. - 40 proc., 2012 r. - 57 proc.). Internet jako jedyne źródło porównywania cen i poszukiwania informacji o promocjach wykorzystuje 31 proc. osób. 

- Jednak, gdy już podejmiemy decyzję o zakupie, to wybieramy sklepy tradycyjne. Taką odpowiedź zadeklarowało 60 proc. badanych. Konsumenci chcą bowiem na żywo zobaczyć, dotknąć i wypróbować produkty oraz uzyskać porady sprzedawcy na ich temat - wyjaśnia Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte. - Pozostała grupa 40 proc. respondentów wybrała internet. Dla porównania odsetek ten w 16 pozostałych przebadanych krajach wyniósł jedynie 36 proc.

Ankietowani byli również pytani o udział prezentowych zakupów przez internet w ogólnych wydatkach na upominki. W Polsce wyniósł on 38 proc.

Pod tym względem lepsi od nas okazali się jedynie Brytyjczycy (51 proc.) i Niemcy (45 proc.). Najgorzej pod tym względem wypadli Portugalczycy (11 proc.) i Belgowie (15 proc.).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.