Prawdziwi bohaterowie, dobro i zło, czyli czego w prezentacji menedżera zabraknąć nie może

Prezentacja biznesowa to chleb powszedni wielu menedżerów. A dla słuchaczy? Często oznacza nudę. Jak nie uśpić audiencji, a rozbudzić jej ciekawość swoim wystąpieniem?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Prawdziwi bohaterowie, dobro i zło, czyli czego w prezentacji menedżera zabraknąć nie może

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

13 sty 2014 13:51


- Podczas zajęć zwracam uwagę, aby osoba prezentująca opowiadała ciekawą historię, a nie referowała informacji ze slajdów - wyjaśnia Adam Rogala, dziennikarz telewizyjny i trener warsztatów medialnych w Akademii Leona Koźmińskiego.

Jego zdaniem, celowe wykorzystanie opowieści angażuje słuchaczy i ułatwia odbiór prezentacji. Właśnie dlatego elementów narracji i tzw. storytellingu (ang. opowiadanie historii) można doszukać się również w innych formach komunikacji biznesowej. Przede wszystkim w reklamie.

- Ludzie posiadają naturalną chęć słuchania historii. W końcu opowiadamy od momentu powstania języka - komentuje ekspert.

Nie zmyślaj

Towarzysząca prezentacji opowieść nie może być jednak przypadkowa. Wybierając ją, zastanówmy się nad tym, o czym opowiada nasza organizacja.

- Każda firma ma swoją wizję i misję. Nasza historia powinna z nimi korelować - tłumaczy Rogala. Specjalista zaznacza, że lepsze od tworzenia literackiej fikcji jest mówienie prawdy.

Relacjonowanie wydarzeń, w których uczestniczyliśmy osobiście będzie zawsze bardziej autentyczne niż najlepszy aktorski popis. Pozwoli nam także opowiadać na wybrany temat z zainteresowaniem. Najważniejszym źródłem tego typu historii są nasze własne obserwacje.

Ciekawy punkt widzenia mogą dostarczyć inni pracownicy (również ci wyżej w hierarchii, np. członkowie zarządu). Zdarza się również, że klienci opowiadają nam fragmenty własnego życia.

- Najlepsze historie warto zbierać. Nikt nie będzie nas pytał, skąd je znamy, a autentyczną opowieść trudno wymyślić w niedoczasie, na który cierpi obecnie tak wielu menedżerów - wyjaśnia ekspert.

Przed przystąpieniem do konstruowania wystąpienia, warto zatrzymać się nad jedną jeszcze kwestią - ustalić strategiczny przekaz. Co tak naprawdę chcemy uzyskać prezentując? Jaki efekt chcemy wywrzeć na słuchaczach? Odpowiedź na te pytania ułatwi nam pracę.

Wykorzystaj bohaterów

Każda interesująca historia musi mieć swych bohaterów. Zarówno tych dobrych, jak i złych. Mogą być nimi zarówno współpracownicy, jak i klienci danej firmy. Większość opowieści zawiera w sobie jakąś formę walki dobra ze złem.

Podobny zabieg warto zastosować także w prezentacjach biznesowych. Punktem wyjścia dla takiej historii może być konflikt interesów lub kryzys (niekoniecznie wywołany działaniami antagonisty). Ważne, aby opisywane wydarzenie burzyło stan równowagi i zmuszało bohaterów do podjęcia działań.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.