Błąd w pracy nie musi przekreślić kariery pracownika

- Pomyłki są częścią życia zawodowego. Istotny jest sposób, w jaki bierzemy za nie odpowiedzialność i szukamy rozwiązania - informuje Agnieszka Pietrasik, Section Manager Sales & Marketing w Hays Poland.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Błąd w pracy nie musi przekreślić kariery pracownika

PODZIEL SIĘ


Autor: AT

13 kwi 2015 10:31


Wszyscy doświadczyliśmy poczucia wstydu połączonego ze złością, które ogarniają nas, gdy uzmysłowimy sobie, że popełniliśmy błąd. - Niestety nie da się tego uniknąć, ponieważ pomyłki są nieodzowną częścią życia zawodowego. Istotny jest sposób, w jaki bierzemy za nie odpowiedzialność i szukamy rozwiązania problemu - tłumaczy Agnieszka Pietrasik, section manager Sales & Marketing w Hays Poland.

Polityka szczerości

Mimo że nikt nie oczekuje perfekcyjności, to wszyscy liczą na szczerość w pracy. - Jeśli nie bierzesz odpowiedzialności za swój błąd, dolewasz oliwy do ognia, a to zwykle skończy się pożarem. Problem może eskalować, a wtedy możesz już nie być w stanie go rozwiązać. Jeśli popełnisz błąd, to się go nie wypieraj i nie rób wymówek wyjaśnia Pietrasik.

Obmyśl plan gry

- Zanim przyznasz się do swojej pomyłki pierwszej napotkanej osobie, weź kilka głębokich wdechów, spójrz na sytuację z dystansu i obmyśl plan rozwiązania problemu. Zdecyduj, kogo poinformować. Wybór odpowiedniej osoby sprawi, że nie spotkają cię zbyt duże konsekwencje, ochroni twoją reputację oraz pomoże odzyskać zaufanie twoich współpracowników. Nie zwlekaj z przyznaniem się do winy, bo w przeciwnym razie Twój szef oraz koledzy mogą uznać, że Ci nie zależy - radzi.

Ucz się na własnych błędach

Jeśli pracownik popełni błąd, powinien przeanalizować co poszło nie tak i jak może zapobiec takiej sytuacji w przyszłości. - Dlaczego coś nie zostało zrobione na czas? Jak możesz się upewnić, że to się nie powtórzy? Poprzez analizę i zmianę swoich metod pracy lub przyjęcie innego podejścia do wykonywania zadań, udowadniasz, że podchodzisz do sprawy odpowiedzialnie i proaktywnie - mówi Pietrasik.

Wybacz sobie i patrz w przyszłość

Nie należy obwiniać się, bo wszyscy popełniają błędy. - Nie jesteś pierwszą osobą i na pewno nie będziesz ostatnią, która zawali coś w pracy. Nie rozpamiętuj swoich pomyłek – daj sobie trochę czasu na przeanalizowanie sytuacji, a co najważniejsze, wybacz sobie. Idź naprzód z czystym kontem i otwartym umysłem - radzi Agnieszka Pietrasik.

Jeden błąd nie może pozbawić cię pewności siebie

Popełnienie błędu nie może nadszarpnąć pewności siebie pracownika ani pozbawić go pasji do pracy. - Pomyłki się zdarzają, więc nie pozwól, aby jeden błąd przekreślił twoją karierę - wyjaśnia.

Zdaniem Agnieszki Pietrasik z Hays Poland, każdy popełnia błędy i mimo że jest to okropne uczucie, to w końcu przechodzi w niepamięć. Ekspertka twierdzi, że w dalszej perspektywie, sposób w jaki radzimy sobie ze stworzonym przez nas problemem jest ważniejszy od jego źródeł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA