ZNP apeluje o zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia nauczycieli akademickich

6
ZNP apeluje o zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia nauczycieli akademickich fot.znp.edu.pl
- Sposób zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego coraz bardziej przypomina sposób zarządzania w prywatnych przedsiębiorstwach - twierdzi prezes ZNP Sławomir Broniarz.

REKLAMA
Puls HR Puls HR

ZNP apeluje o zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia nauczycieli akademickich

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP/AT

11 maj 2015 13:40


O zapewnienie stabilnych warunków zatrudnienia nauczycieli akademickich, uregulowanie statusu doktorantów i wypracowanie strategii rozwoju szkolnictwa wyższego zaapelował w poniedziałek (11 maja) do minister nauki Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP).

"Sposób zarządzania w instytucjach szkolnictwa wyższego coraz bardziej przypomina sposób zarządzania w prywatnych przedsiębiorstwach. Celem nadrzędnym staje się rentowność przedsięwzięcia, która opiera się przede wszystkim na zmniejszaniu kosztów pracy, zawieraniu umów czasowych, co uderza przede wszystkich w młodych pracowników nauki" - powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Jego zdaniem ten model skutkuje także utratą wolności akademickich, rosnącą biurokratyzacją i pogorszeniem jakości kształcenia i nauki.

Uczelnie stosują przerwy w zatrudnianiu

Prezes Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP Janusz Rak wyjaśnił, że do reformy szkolnictwa wyższego w 2011 r. status nauczyciela akademickiego był jednoznaczny - było to mianowanie na czas nieokreślony. "Po 2011 r. zatrudnianie asystentów, adiunktów na czas nieokreślony jest wyjątkiem. 95-97 proc. ich umów zawieranych jest na czas określony" - mówił w poniedziałek wiceprezes RSWiN ZNP Janusz Szczerba.

Jak zauważył Rak, obecnie - ponieważ kodeks pracy mówi, że trzecia umowa musi być zawarta już na czas określony - często stosuje się praktykę 2-3 miesięcznej przerwy w zatrudnieniu, po wygaśnięciu 9-miesięcznego kontraktu. Potem młody pracownik naukowy ponownie staje do konkursu. "Jak można być dobrym nauczycielem, jeśli co roku jest ogłaszany konkurs na stanowisko nauczyciela akademickiego" - pytał Szczerba.

Przerzucanie zadań pogarsza jakość dydaktyki

Jak podkreślali uczestnicy konferencji, zawierane 9-miesiężne kontrakty zakłócają możliwość rozwoju naukowego. Poza tym uczelnie przerzucają część zadań dydaktycznych na doktorantów, co pogarsza jakość dydaktyki. "Postulujemy, aby na uczelni była określona jasna ścieżka rozwoju dydaktycznego, bo nie wszyscy muszą być od razu profesorami, ale mogą być dobrymi dydaktykami" - mówił Szczerba.

Podkreślił, że konieczne jest określenie strategii rozwoju szkolnictwa wyższego. "Rozmawiając z kolejnymi rządami nie widzimy tej strategii" - dodał. Zwrócił uwagę, że w algorytmie decydującym o przyznaniu dotacji dla uczelni brana jest pod uwagę przede wszystkim liczba profesorów i doktorów habilitowanych. "Natomiast dużo pracy dydaktycznej robią adiunkci" - zaznaczył.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA