Sekretarz gminy, praca: Sekretarz powinien być samodzielnym stanowiskiem

- W miejsce dyrektora miasta, gminy pojawił się sekretarz, którego kompetencje nie zostały precyzyjnie określone. Natomiast kierownikiem urzędu czyli osobą wydająca decyzje stał się wójt, burmistrz lub prezydent. Tak więc w jednym ręku zostały połączone dwie funkcje, które normalnie powinny być rozdzielone, polityczna i administracyjna - powiedział prof. Jerzy Stępień, prezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Sekretarz gminy, praca: Sekretarz powinien być samodzielnym stanowiskiem

PODZIEL SIĘ


Autor: Zbigniew Wąsik/AT

www.portalsamorzadowy.pl

6 cze 2016 9:36


Sekretarz powinien być samodzielnym stanowiskiem?
Sekretarz gminy, praca: Sekretarze powinni móc samodzielnie podejmować decyzje

Głównym zadaniem sekretarza gminy w świetle ustawy jest „organizacja pracy urzędu i zarządzanie jego zasobami ludzkimi". Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi danego urzędu, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi. Może on otrzymać od niego upoważnienie do wykonania jakichś zadań z zakresu działań wójta. Zapis w ustawie mówi ponadto, że kandydat na stanowisko sekretarza musi być apolityczny i bezpartyjny. Tak jest w teorii, ale w praktyce bywa różnie.

Zgodnie z tym co zapisano w ustawie, sekretarz gminy ma zapewnić sprawne działanie urzędu, dbać by urzędnicy zatrudnieni w urzędzie podnosili swoje kwalifikacje.

Do zadań sekretarza należy też przygotowywanie materiałów na posiedzenia sesji rady gminy, co wymaga jego ścisłej współpracy z rada i jej komisjami. Ma też obowiązek skompletowania i przedstawienia wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi dokumentacji z przebiegu prac komisji i rady gminy.

Dlatego też sekretarze powinni mieć możliwość podejmowania samodzielnie decyzji. Z tym jednak bywa różnie, zależnie od tego jak układa się współpraca wójta, burmistrza czy prezydenta z sekretarzem gminy. Ale nawet jeśli ta współpraca układa się bardzo dobrze w wielu przypadkach ich działania są uzależnione od decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta.

Trudno się więc dziwić, że sekretarze dążą do wzmocnienia swojej pozycji i postulują w tym względzie wprowadzenie odpowiednich zmian w przepisach.

Prof. Jerzy Stępień, prezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, stwierdził, że zmiany jakie zachodziły w usytuowaniu w strukturze urzędów stanowiska sekretarza i jego kompetencje ulegały na przestrzeni ćwierćwiecza wielu zmianom i nadal uregulowania te nie są doskonałe. Kiedy rodziła się koncepcja samorządu lokalnego w Polsce, jej twórczy mieli zupełnie inną jego wizję.

- Wyobrażaliśmy sobie że częścią polityczną urzędu będzie wójt, burmistrz lub prezydent który jest wybierany przez radę ale oprócz tego funkcjonować będzie administracja, zarządzana jednoosobowo przez dyrektora miasta czy dyrektora gminy. Dyrektor miał być powoływany podobnie jak skarbnik przez radę w drodze konkursu. Ponieważ jednak Polska leży między Wschodem a Zachodem, nie tylko geograficznie ale i mentalnie, ścierają się tu różne koncepcje sprawowania władzy. Stąd też po kolejnych zmianach planowany wcześniej podział w samorządzie na świat polityki i świat administracji uległ zatarciu. W miejsce dyrektora miasta, gminy pojawił się sekretarz, którego kompetencje nie zostały precyzyjnie określone. Natomiast kierownikiem urzędu czyli osobą wydająca decyzje stał się wójt, burmistrz lub prezydent. Tak więc w jednym ręku zostały połączone dwie funkcje, które normalnie powinny być rozdzielone, polityczna i administracyjna - powiedział Stępień.

Cały artykuł czytaj tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.