Elastyczny czas pracy. Nie w urzędach

Choć ustawa daje takie możliwości, urzędy samorządowe nie palą się do wprowadzenia elastycznego czasu pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Elastyczny czas pracy. Nie w urzędach

PODZIEL SIĘ


Autor: Portalsamorzadowy.pl (Anna Trojanowska)

www.portalsamorzadowy.pl

30 sie 2013 8:35


23 sierpnia weszła ustawa z 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (DzU nr 896). Zmiany umożliwiają m.in. elastyczne organizowanie czasu pracy, dzięki czemu urzędnicy mogą zaczynać pracę o różnych godzinach. Co na to urzędy?

Urząd Miasta Poznania nie zastanawiał się nad tą sprawą. Zdaniem Wojciecha Kasprzaka, zastępcy dyrektora Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miasta Poznania, charakter zadań i specyfika pracy na poszczególnych stanowiskach są bardzo różnorodne, a to oznacza konieczność uwzględnienia wielu zmiennych przy projektowaniu nowego systemu czasu pracy.

Przyznaje on jednak, że z punktu widzenia pracownika jest to rozwiązanie bardzo przyjazne i wpisuje się w politykę równoważnego godzenia spraw osobistych i zawodowych, a wprowadzenie ruchomych godzin pracy byłoby korzystne przynajmniej dla części pracowników, np. dla dojeżdżających spoza miasta lub wożących dzieci do szkół czy przedszkoli.

- Istnieje jednak ryzyko, że klienci urzędu mieliby trudności w kontaktach z pracownikami prowadzącymi ich sprawy - uważa Wojciech Kasprzak.

Czytaj też: Elastyczny czas pracy. To już

Tłumaczy, że wdrożenie omawianego rozkładu czasu pracy uzależnione by było przede wszystkim od analizy skutków jego zastosowania dla klientów urzędu. Priorytetem jest zapewnienie im sprawnej obsługi.

- Jeżeli urząd podjąłby takie działanie, pewnej reorganizacji musiałaby ulec organizacja pracy wydziałów, zwłaszcza tych bezpośrednio obsługujących klienta - sądzi Wojciech Kasprzak.

Dodaje, że niewątpliwą zaletą nowych przepisów jest zmiana dotycząca pojęcia doby pracowniczej. W nowym rozumieniu doby wystarczające jest jedynie zachowanie warunku jedenastogodzinnego odpoczynku dobowego (i 35 godz. odpoczynku tygodniowo). Ponadto dzięki nowym przepisom odpracowywanie prywatnych wyjść w godzinach pracy nie będzie już stanowić pracy w godzinach nadliczbowych.

Wprowadzenie ruchomego czasu pracy zdaniem Wojciecha Kasprzaka wiązałoby się z koniecznością opracowywania szczegółowych grafików dla różnych pracowników pod kątem zapewnienia współpracy między nimi oraz ciągłości obsługi klientów urzędu.

Cały artykuł czytaj tu 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA