IT pomocne w zarządzaniu szkoleniami

W ubiegłych latach średnie i duże firmy zwykle korzystały ze wsparcia IT w zarządzaniu szkoleniami w podstawowym wymiarze. Obecnie coraz chętniej sięgają po zaawansowane narzędzia umożliwiające kompleksowe obsłużenie całego procesu planowania, budżetowania i zarządzania szkoleniami.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

IT pomocne w zarządzaniu szkoleniami

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

23 sty 2014 11:08


Jak wykazało badanie Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce 2013, przeprowadzonego przez PARP, ponad 70 proc. badanych firm deklaruje, że inwestuje w swoich pracowników. Dofinansowanie udziału zatrudnionych w różnego rodzaju kursach i szkoleniach deklarowało 75 proc. średnich i 85 proc. dużych przedsiębiorstw. W tej wielkości organizacjach zarządzanie procesem planowania, budżetowania czy oceny efektywności szkoleń nie mogłoby się odbywać bez wsparcia wyspecjalizowanych rozwiązań informatycznych.

- Jeszcze niedawno firmy szukając narzędzi IT do zarządzania szkoleniami, decydowały się jedynie na wsparcie w bardzo podstawowym zakresie. Popularnością cieszyły się funkcjonalności umożliwiające ewidencję aktywności szkoleniowych pracowników - mówi Teresa Olszewska, prezes zarządu Gavdi Polska.

- Obecnie, w dobie przyspieszającego wyścigu o talenty i inwestowania w rozwój najcenniejszych pracowników, firmy coraz częściej decydują się na kompleksowe rozwiązania, które obsłużą proces zarządzania szkoleniami od momentu ich precyzyjnego planowania i budżetowania w perspektywie pojedynczej osoby, zespołu czy całej jednostki organizacyjnej, poprzez ewidencję uczestnictwa, szczegółową rejestrację kosztów, aż po ocenę efektywności - dodaje.

Wsparcie oferowane przez rozwiązania dostępne m.in. w ramach systemu SAP HCM (Human Capital Management) zaczyna się już na etapie analizy potrzeb szkoleniowych. Takie rozwiązania zastosowane w dużej organizacji umożliwiają skrócenie tego procesu z około trzech miesięcy do nawet trzech dni, eliminując potrzebę wertowania tysięcy dokumentów.

Cała analiza dokonuje się bezpośrednio w systemie, do którego menadżer podczas oceny pracownika wprowadza informacje o niezbędnych dla niego szkoleniach, a specjalista z działu personalnego wykonuje raport, którego efektem jest zbiorcza informacja o potrzebach szkoleniowych w firmie.

Po zebraniu tych danych można następnie łatwo wykonywać zestawienia potencjalnych kosztów zaplanowanych szkoleń w podziale na ich rodzaj czy według jednostek organizacyjnych. W ten sposób system IT pozwala na oszacowanie budżetu koniecznego do realizacji zgłoszonych wcześniej potrzeb. Dzięki temu menadżerowie oraz specjaliści HR w każdej chwili mogą sprawdzić, w jakim stopniu i na co wykorzystywany jest budżet szkoleniowy.

- Na znaczeniu zyskują także rozwiązania pozwalające na ocenę efektywności szkoleń. Pracodawcy chcą mieć możliwość nie tylko odpowiedniego ich planowania, ale także oceny, na ile inwestycja w rozwój pracownika przekłada się na realizację celów firmy. Dostępne w systemie HCM powiązanie pomiędzy rodzajem szkolenia, a dostarczaną przez niego kompetencją, pozwala na przykład na wyliczenie, jakie nakłady zostały poniesione na rozwój kompetencji krytycznych dla firmy - komentuje Olszewska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.