Coaching podbija sektor medyczny

Coaching modny w środowiskach biznesowych – teraz podbija świat medycyny.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Coaching podbija sektor medyczny

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Ginał

15 cze 2016 13:04


Coaching czyli całokształt działań zmierzających do stworzenia pewnej relacji z klientem sprzyjającej rozwinięciu jego aktywności w dążeniu do celu. To, oczywiście, jedna z setek dostępnych definicji, ale wydaje się najbliższa idei coachingu i najważniejszym wyzwaniom coacha czyli osoby, która prowadzi klienta przez meandry trudności aż do wypracowania określonego rezultatu. Podstawą staje się tutaj... zadawanie pytań. Złota zasada coachingu: coach zadaje pytania, klient podaje odpowiedzi.  Nigdy odwrotnie bowiem najważniejsze pozostają okoliczności sprawiające, że klient nie jest w stanie osiągnąć zamierzonych efektów.

Cały proces coachingu powinien trwać około trzech miesięcy. W tym czasie klient i coach mogą spotykać się w różnych odstępach czasu, możliwy jest również kontakt telefoniczny w zależności od umowy i ustaleń pomiędzy stronami. Wszystko, co się dzieje w trakcie coachingu, powinno być wynikiem wspólnego dążenia do poprawy sytuacji klienta i efektywnego zarządzania zmianą. Czy jednak takie rozwiązania będą lekiem na problemy w polskiej ochronie zdrowia? Czy jest ona gotowa na propozycje coachów? Wreszcie czy w obliczu wielu dramatycznych sytuacji w polskich szpitalach jest to właściwy czas na coaching? Takich wątpliwości pojawia się wiele, ale równie wiele jest zapewnień, że coaching medyczny to narzędzie przyszłości i zapewni bardziej harmonijny rozwój sektora medycznego.

W czym konkretnie coach może pomóc lekarzom, pielęgniarkom i pozostałemu personelowi? Przede wszystkim w poprawie skuteczności w pracy, zarządzaniu emocjami, czasem i właściwą organizacją, osiągnięciu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, rozwoju umiejętności interpersonalnych, a także w walce z wypaleniem zawodowym czy wysokim poziomem stresu.

- Szpital nigdy nie będzie w stanie spełnić każdego oczekiwania każdego pacjenta. To po prostu nierealne. Realne staje się natomiast wsparcie w walce z chorobą, z przeciwnościami losu, trudnościami. To zadania dla coachów – podkreśla Katarzyna Dyktyńska, trenerka i coach. - Presja w środowisku medycznym jest gigantyczna, odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjenta, a do tego rosnąca roszczeniowość, stałe zagrożenie, że każdy błąd może zakończyć się np. w sądzie sprawiają, że frustracja, strach, poczucie bezradności mogą bardzo utrudniać efektywne wykonywanie zawodowych zadań – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA