Praca w handlu: Efektywny zespół sprzedaży pilnie poszukiwany

Rosnąca konkurencja o kandydatów, nieefektywna rekrutacja i wysoka rotacja pracowników to główne wyzwania, z jakimi borykają się firmowe działy handlu i sprzedaży. Jak walczyć z trudnościami stojącymi na drodze budowania efektywnego zespołu sprzedażowego?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca w handlu: Efektywny zespół sprzedaży pilnie poszukiwany

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

20 lis 2017 17:43


• Dział sprzedaży jest nierzadko dźwignią całego przedsiębiorstwa.

• To właśnie handlowcy realizują w dużej mierze cele budżetowe firmy oraz odpowiadają za jej wizerunek wśród klientów i kontrahentów.

• Jednocześnie sprzedaż to obszar, w którym najtrudniej zbudować efektywny i lojalny zespół.

Z raportu „Rynek Pracy Specjalistów w 2016 r.” opracowanego przez Pracuj.pl wynika, że najwięcej ofert pracy pojawiających się na tym portalu pochodzi od firm działających w branży handel i sprzedaż. Rosnącemu zapotrzebowaniu na kadry we wspomnianej kategorii nie towarzyszy jednak zwiększająca się liczba potencjalnych kandydatów do pracy. Mają na to wpływ m.in. zmiany demograficzne, w tym sukcesywnie zmniejszająca się liczba osób w wieku produkcyjnym czy emigracja zarobkowa Polaków.

W efekcie w handlu i sprzedaży nasila się konkurencja o najlepszych pracowników, co wymaga od firm zwiększonych nakładów na efektywną rekrutację i konstruowanie oferty, która wyróżni się spośród tłumu i skutecznie przyciągnie pożądanych kandydatów. Nie bez powodu z roku na rok w branży handlowej przybywa kampanii employer brandingowych, które pozycjonują firmy jako atrakcyjnych pracodawców i prezentują coraz bardziej rozbudowany pakiet benefitów pracowniczych. Wraz z kampaniami przybywa też nowoczesnych narzędzi i kanałów komunikacji z kandydatami. Poza przyciągającymi uwagę działaniami promocyjnymi liczy się jednak przede wszystkim rozsądnie zaplanowana rekrutacja.

Sprzedawca sprzedawcy nierówny

Proces rekrutacji jest w sprzedaży i handlu nie lada wyzwaniem, głównie ze względu na fakt, że kategoria ta jest bardzo szeroka. Profil kandydata różni się w zależności od branży, w jakiej działa firma, jak również od formy sprzedaży (pośrednia vs. bezpośrednia) czy grupy odbiorców (B2B vs. B2C). Dlatego tak ważna jest skuteczna weryfikacja potencjalnego pracownika na każdym etapie rekrutacji.

- Zanim jednak rozpoczniemy starania o nowych członków zespołu, warto precyzyjnie określić pożądany, idealny profil kandydata, uwzględniający kluczowe z perspektywy naszej firmy kompetencje i umiejętności. Możliwie jak najbardziej dokładny opis stanowiska, określający zakres zadań, wymagania, kwalifikacje, warunki zatrudnienia oraz naszą ofertę należy zawrzeć już na etapie ogłoszenia o pracę – mówi Ada Stokowska, manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent, oferującej benefity pracownicze w formie przeżyć.

Warto przy tym podkreślić niezbędne kompetencje, jak doświadczenie w konkretnej branży, prawo jazdy czy znajomość określonego języka. Pozwoli to na sprawną, wstępną selekcję kandydatów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.