Polscy sprzedawcy wciąż słabo wyszkoleni

Na rynku handlu detalicznego w Polsce 15 z 19 branży poprawiło swoje wyniki w zakresie poziomu obsługi klienta - wynika z danych firmy Daymaker zajmuje się doradztwem w dziedzinie obsługi. Według raportu, firmy, które osiągnęły najlepsze wyniki pod względem obsługi klienta, mają sprzedaż wyższą o 39 proc.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Polscy sprzedawcy wciąż słabo wyszkoleni

PODZIEL SIĘ


Autor: dlahandlu.pl

dlahandlu.pl

1 lip 2013 20:23


W stosunku do ostatniego badania przeprowadzonego w roku 2012, rezultaty w zakresie poziomu obsługi klienta poprawiły się o 10,6 punktu procentowego, a w stosunku do badania z 2011 roku nastąpiła poprawa o 7 punktów procentowych. Średni wynik dla roku 2013 wynosi 67,4 proc.

Odnotowano poprawę we wszystkich obszarach obsługi klienta - od witania klientów wchodzących do sklepu po działania sprzedażowe oraz zakończenie spotkania z klientem. Poprawę wyników stwierdzono zwłaszcza w zakresie nawiązywania aktywnego kontaktu z klientem, zadawania pytań otwartych oraz proponowania konkretnego produktu.

Jednak punkty sprzedaży detalicznej nadal osiągają kiepskie rezultaty, jeśli chodzi o sprzedaż dodatkową oraz wpływanie na podjęcie przez klienta decyzji zakupowej. Tylko co drugi proponuje wypróbowanie lub przetestowanie produktu, a zaledwie co trzeci pomaga przy podjęciu decyzji o zakupie.

18 na 19 branży osiągnęło wynik przekraczający 90 proc. za stan fizyczny salonów sprzedaży tzn. utrzymanie czystości, atrakcyjność wnętrza oraz właściwe eksponowanie produktów. Jednakże, ponad 34 proc. klientów nadal nie zostaje zauważonych bądź przywitanych po wejściu do sklepu.

Punkty oferujące udzielanie porad, takie jak na przykład drogerie, apteki, zakłady optyczne czy sklepy z biżuterią osiągnęły najlepsze rezultaty w zakresie obsługi klienta. Drogerie osiągnęły najwyższy wynik, na drugim miejscu uplasowały się apteki. Najgorszy wynik osiągnęły księgarnie.

Największą poprawę od 2012 roku odnotowano w punktach sprzedaży materiałów budowlanych. Znaczne pogorszenie wyników w stosunku do roku poprzedniego zaobserwowano w księgarniach oraz salonach sprzedaży operatorów telekomunikacyjnych.

Sklepy sieci Douglas, Wólczanka, Paris Optique i Sony Center osiągnęły cztery najlepsze rezultaty. Sklepy sieci Tally Weijl, Reserved i H&M uzyskały najgorsze wyniki.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA