Mili i etyczni czy nieuczciwi i aroganccy. Jacy są polscy sprzedawcy?

Zawód marzeń cieszący się uznaniem, traktowany jak wyróżnienie czy też mało lukratywne zajęcie będące niechcianą koniecznością? Zobaczcie jak w oczach polskich konsumentów postrzegani są doradcy klienta.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Mili i etyczni czy nieuczciwi i aroganccy. Jacy są polscy sprzedawcy?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

15 wrz 2014 12:13


Doradca klienta jest wizytówką każdego przedsiębiorstwa. To on swoim zachowaniem bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Według badań przeprowadzonych przez Polish National Sales Awards i instytut badawczy Millward Brown 40 proc. respondentów przyznało, że pod wpływem pozytywnego zachowania doradcy przekonało się do korzystania z produktów lub usług firmy, którą reprezentował.

Czytaj też: Nic tak nie motywuje sprzedawców jak oni sami

Mimo przeważających pozytywnych opinii o polskich doradcach klienta, profesja ta niestety nie cieszy się w oczach badanych należytym uznaniem. Zapytani o to, czy chcieliby, aby ich dzieci wybrały właśnie ten zawód, w większości udzielili negatywnej odpowiedzi (66 proc. proc. ankietowanych). Jedynie respondenci zamieszkujący wsie oraz deklarujący wykształcenie podstawowe lub zasadnicze częściej widzieli swoje dziecko w roli sprzedawcy.

Z pewnością nie są to wyniki, które satysfakcjonują. W tym miejscu wartym odnotowania jest  fakt, że 28 proc. respondentów przyznało, iż zetknęło się z doradcą usiłującym sprzedać produkt lub usługę, która nie była im potrzebna. Niemal co piąty ankietowany żywi przekonanie, że doradca, zamiast pomóc, wykorzystał jego niewiedzę, by ułatwić sobie sprzedaż. Czy przez pryzmat zachowania pojedynczych przypadków, może być oceniane całe środowisko?

Czytaj też: Czy polski sprzedawca działa etycznie i jest profesjonalny?

Oceniane niestety niejednokrotnie krzywdząco, ponieważ według badań aż 55 proc. respondentów uważa, że produkty i usługi są oferowane im w sposób uczciwy i profesjonalny – opinię tę na równi podzielają kobiety i mężczyźni. Doradcy coraz lepiej diagnozują indywidualne potrzeby klientów – czego doświadczyła prawie połowa ankietowanych, otrzymując rozwiązania doskonale dostosowane do swoich potrzeb.

- Liczba zadowolonych konsumentów wzrasta. Pozytywne zmiany zauważalne są na wielu płaszczyznach pracy doradcy klienta. Uczestnicy naszych badań szczególnie doceniają w doradcach ich zdolności interpersonalne. W ciągu ostatniego roku, 67 proc. respondentów miało kontakt z miłym i budzącym sympatię doradcą. Jest niezwykle ważne, aby ten pozytywny potencjał nie został zmarnowany przez działania nieetyczne. – mówi Kuba Antoszewski z Millward Brown.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA