Lewiatan: Podatek od marketów jest szkodliwy dla pracowników

0 0
Lewiatan: Podatek od marketów jest szkodliwy dla pracowników
Zdaniem Jeremiego Mordasewicza konsolidacja handlu przynosi korzyści pracownikom. (Fot.: Wikimedia, Vladimir Kirakosyan, CC3.0)

• Zdaniem Jeremiego Mordasewicza z Konfederacji Lewiatan Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej negatywnie wpłynie na warunki pracy w Polsce.
• Uważa, że pracownicy będą musieli liczyć się z wolniejszym wzrostem wynagrodzeń.
• Według niego to konsumenci, a nie rząd, powinni dokonywać wyboru co, gdzie i kiedy kupują.

- Polską gospodarkę cechuje rozdrobnienie przedsiębiorstw i w konsekwencji niska jak na Europę produktywność. Regulacje gospodarcze powinny więc motywować przedsiębiorców do współpracy premiując konsolidację. Tymczasem zaproponowany podatek, o stawce rosnącej wraz ze wzrostem sprzedaży, będzie karą za konsolidację i w rezultacie będzie hamował wzrost efektywności handlu i pośrednio całej gospodarki - uważa Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

- Nałożenie wyższego podatku na producentów mebli czy odzieży, którzy przekroczyli określoną wartość sprzedaży, uznalibyśmy za szkodliwe. Nieracjonalne jest odbieranie większej części dochodu i w rezultacie ograniczenie możliwości rozwoju przedsiębiorstw, które są bardziej efektywne i dzięki temu pozyskują coraz więcej klientów - wyjaśnia.

Koszty dostawców i pracowników

Zdaniem Mordasewicza część obciążeń podatkowych zostanie sfinansowana przez przedsiębiorstwa handlowe, a część przez ich dostawców.

- Właściciele firm zarówno produkcyjnych jak i handlowych otrzymają niższą dywidendę, a ich pracownicy muszą liczyć się z wolniejszym wzrostem wynagrodzeń - zastrzega.

Według niego podatek zróżnicowany w zależności od rodzaju działalności i wielkości przedsiębiorstw zakłóca konkurencję, jednym przedsiębiorcom ułatwia, a innym utrudnia akumulację kapitału i rozwój.

- Konsolidacja handlu przynosi korzyści również pracownikom handlu, których warunki pracy i wynagrodzenia - dzięki zwiększeniu wydajności w wyniku konsolidacji - poprawiają się szybciej niż w handlu rozdrobnionym - dodaje.

W „Sprawozdaniu z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2014 roku" czytamy, że w małych placówkach handlowych skala nieprawidłowości jest znacznie większa niż w wielkopowierzchniowych.

- To konsumenci, a nie rząd, powinni dokonywać wyboru co, gdzie i kiedy kupują, kierując się najkorzystniejszą relacją ceny i jakości. Proponowane zróżnicowanie wysokości podatku w zależności od tego, w jakim dniu tygodnia została dokonana sprzedaż wpłynie na decyzje zakupowe i jest bezprecedensową próbą politycznego sterowania konsumentami i przedsiębiorcami. Jeżeli sprzedaż w dni wolne od pracy opodatkujemy wyżej od sprzedaży w dni powszednie, to równie dobrze możemy wyżej opodatkować sprzedaż w godzinach nocnych lub miesiącach wakacyjnych - mówi.

SŁOWA KLUCZOWE

 

POLECAMY

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

POLECAMY

  • ZMIEŃ WIDOK:

  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek Zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Infodent24 House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kreowania Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.