ZUS uczy młodych o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych

Co może ich czekać uczniów po wejściu na rynek pracy? O tym uczy młodych ZUS w ramach projektu edukacyjnego.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

ZUS uczy młodych o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych

PODZIEL SIĘ


Autor: Newseria.pl

9 wrz 2015 12:29


Badania pokazują, że młodzi ludzie niewiele wiedzą o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych. Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” to szansa, by zmienić ten stan i sprawić, by ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, świadomie podejmowali związane z tym decyzje.

– Młode pokolenie jest w innej sytuacji niż starsi. W naszym przypadku pewna umowa o pracę i związane z nią obowiązki pracodawcy załatwiają za nas pewne rzeczy. Młodzi dzisiaj borykają się z inną rzeczywistością: samozatrudnieniem, prowadzeniem działalności gospodarczej, również z umowami śmieciowymi. Wszystkie decyzje czymś skutkują. Uczniowie na zajęciach zyskują praktyczną wiedzę na temat tego, czym skutkuje podjęcie danej decyzji, a czym jej niepodjęcie – podkreśla Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty.

Uczniowie stawiają na praktyczność

„Lekcje z ZUS” są autorskim projektem zakładu prowadzonym pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Podczas zajęć uczeń poznaje korzyści płynące z  systemu ubezpieczeń oraz uświadamia sobie konsekwencje wykluczenia się z niego.

– Uczniowie pozyskują informacje na temat ubezpieczeń społecznych, ich rodzaju, od czego zależy wysokość przyszłej emerytury, czym skutkują zaniedbania związane z brakiem wpływu składek, czym skutkują umowy śmieciowe – tłumaczy Dorota Sokołowska. – W programie są również kwestie związane z ryzykiem gospodarczym, prowadzeniem działalności gospodarczej i solidaryzmem społecznym, bo jak wiadomo, ubezpieczenia społeczne to są także świadczenia wypłacane w przypadku różnych zdarzeń, jak np. renty.

Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, ocenia, że uczniowie, którzy brali udział w tym projekcie, chętnie pracowali na tych lekcjach.

– Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na praktyczność i użyteczność danego projektu. Jeśli wiedzą, że zdobywaną wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu dorosłym, to nie trzeba im więcej zachęt. To jest najlepsza zachęta, którą młodzieży możemy zaproponować – mówi Rutka-Wierzejska.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA