Wiedza pracownika dźwignią sukcesu w biznesie

Miarą sukcesu firmy jest wiedza i doświadczenie jej pracowników. Każde przedsiębiorstwo powinno systematycznie i rzetelnie weryfikować wiedzę swojego zespołu, aby maksymalizować swój sukces. Jak jednak to robić?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Wiedza pracownika dźwignią sukcesu w biznesie

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

1 wrz 2013 11:43


Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych w czerwcu 2013 roku przez Deloitte, International Society of Certified Employee Benefit Specialists (ISCEBS) oraz International Foundation of Employee Benefit Plans (IFEBP), testy wiedzy to istotne źródło informacji nie tylko na etapie wstępnej rekrutacji, ale i podczas dalszej pracy - odpowiednio skonstruowane formularze testowe sprawdzają kompetencje pracownika wskazując jednocześnie obszary do rozwoju podwładnego.

Wiedza to wypadkowa wielu elementów m.in. ogółu poznanych teorii, zaangażowania w pracę i efektywności podejmowanych działań. Pojmowana jako kapitał intelektualny, generuje bez wątpienia korzyści ekonomiczne, ważne z perspektywy przedsiębiorstwa. Ponadto, wiedza na odpowiednim poziomie to narzędzie umożliwiające - zarówno pracownikowi, jak i kierownictwu - efektywne działanie, dlatego też coraz częściej firmy decydują się na przeprowadzenie okresowej weryfikacji kompetencji pracowników zarówno tych z mniejszym, jak i z większym stażem pracy.

Działanie takie pozwala przedsiębiorstwom z jednej strony zapewnić sobie finansowy sukces, a z drugiej, zachęcić pracownika do dalszego kształcenia się. Obecnie pracodawcy coraz więcej wysiłku wkładają w merytoryczne przygotowanie pracownika do wykonywania obowiązków na konkretnym stanowisku stąd nasilone tendencje związane z okresowym sprawdzaniem poziomu wiedzy podwładnych.

Badania przeprowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie w 2013 roku wskazują, że, pracownicy mają bardzo często niewystarczającą wiedzę na temat oferty i produktów oferowanych przez firmę, a także ogólno pojętej branży i konkurentów. Niejednokrotnie zdarza się również, że deklarowane kompetencje językowe podwładnych nie pokrywają się z rzeczywistą znajomością języka.

- Przyczyn niewystarczającego poziomu wiedzy pracowników należy doszukiwać się przede wszystkim w coraz to popularniejszym modelu zadaniowym, funkcjonującym w przedsiębiorstwach. Pracownik skupiony na swoim zadaniu i swoich podstawowych obowiązkach nie stara się rozwijać w innych dziedzinach - komentuje Marcin Prys, prezes Inspeo.

Niejednokrotnie też przyczyną tego stanu rzeczy jest niska motywacja i chęć do zmian, zarówno ze strony kierownictwa, jak i samego zainteresowanego. Alternatywą dla takiego podejścia jest przedsiębiorstwo, które funkcjonuje według zasady maksymalizacji wartości poprzez wiedzę i zaangażowanie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.