W Polsce brakuje speców od wywiadu biznesowego

W światowym biznesie wywiad biznesowy odgrywa kluczową rolę i od dawna posiada profesjonalnie wyszkolone kadry. A w Polsce?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

W Polsce brakuje speców od wywiadu biznesowego

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

3 paź 2014 12:04


Dziś o sukcesie w biznesie decyduje wartościowa informacja i trafnie wysnute na jej podstawie wnioski. Wiedza jak zdobyć właściwą informację i skutecznie ją wykorzystać jest domeną strategicznego wywiadu biznesowego. Dla zagranicznych firm jest on normą i praktykuje się go od dziesięcioleci, zaś dla polskich przedsiębiorstw coraz dobitniej nabiera strategicznego znaczenia, wkraczając tym samym w fazę dynamicznego rozwoju.

Czytaj też: Nowe kierunki na uczelniach: wywiad biznesowy oraz zarządzanie przestrzenią kosmiczną

– Dane trzeba umieć przekształcić w coś wartościowego, wyłonić najważniejsze informacje, wysnuć na ich podstawie odpowiednie wnioski i wystawić trafną rekomendację, co nie zawsze jest proste. Wymaga to profesjonalnej wiedzy oraz sporego doświadczenia – podkreśla Aleksandra Bielska, założycielka polskiej firmy Apphia Intelligence i reprezentantka szwajcarskiego przedsiębiorstwa I-Intelligence.

W Polsce dopiero wkroczył w etap dynamicznego rozwoju, tworząc tym samym zapotrzebowanie na pracowników tej branży, gdyż na chwilę obecną spotykamy się z brakiem kompleksowo wyedukowanej kadry.

– Z powodu braku specjalistycznych szkoleń, a przede wszystkim profesjonalnej edukacji w tej dziedzinie, zrekrutowanie dobrego specjalisty jest w chwili obecnej ogromnym wyzwaniem – ocenia dr Adam Kowalik.

Dlatego Akademia Leona Koźmińskiego, jako pierwsza w Polsce, wprowadziła na rynek kierunek studiów podyplomowych „Strategiczny wywiad biznesowy”, stawiając sobie za cel główny wyedukowanie na światowym poziomie pierwszych polskich specjalistów tej dziedziny.

- W wysoce konkurencyjnej rzeczywistości – umiejętność wyłonienia najbardziej istotnych informacji jest obecnie jednym z najtrudniejszych zadań analityka – uważa Marcin Gałczyński, starszy analityk w The Boston Consulting Group w Warszawie.

- Ponadto – w środowisku analityków bardzo często można spotkać się z brakiem podstawowej wiedzy dotyczącej tego, jak prezentować dane tak, aby były odpowiedzią na zadane pytanie klienta i zostały poprawnie zrozumiane – mówi z kolei Bartłomiej Bańkowski, specjalista z firmy PMR zajmujący się budowaniem dedykowanych rozwiązań analitycznych w organizacjach międzynarodowych.

Głównymi adresatami studiów na Akademii Koźmińskiego są osoby, które budują lub chcą zbudować profesjonalną komórkę wywiadu biznesowego w firmie, kierujące lub chcące kierować samodzielnymi projektami wywiadowczymi, dostawcy informacji i analiz wywiadowczych (np. prywatnych firm wywiadowczych, dostawców informacji biznesowej, wywiadowni gospodarczych, firm infobrokerskich i innych).

Skierowane są również do pracowników działów marketingu, strategii, analiz, rozwoju produktów, rozwoju biznesu, inwestycji, zakupów, sprzedaży, zasobów ludzkich chcących rozwinąć swój warsztat pracy o aspekty wywiadowcze, a także do osób, które wiążą swoją karierę z tą dziedziną.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.