Uczniowie potrafią rozwiązać proste zadania. Złożone - to dla nich problem

Uczniowie kończący klasę piątą szkoły podstawowej dobrze radzą sobie z ułamkami zwykłymi oraz odczytywaniem informacji w typowych zadaniach, mają jednak problem z przetwarzaniem wielu informacji podanych w kilku źródłach.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Uczniowie potrafią rozwiązać proste zadania. Złożone - to dla nich problem

PODZIEL SIĘ


Autor: PAP

15 gru 2014 17:10


W badaniu Diagnoza Umiejętności Matematycznych (DUMa) brali udział uczniowie klas V szkół podstawowych. Wiosną przyszłego roku - jako pierwsi - będą oni pisać sprawdzian dla szóstoklasistów w nowej formule. Wyniki badania mają pomóc nauczycielom zdiagnozować ich mocne i słabe strony, tak, by mogli ich lepiej przygotować do sprawdzianu.

Czytaj też: Na Śląsku rusza dualny system kształcenia. Uczniowie fach zdobędą u pracodawców

Na podstawie zadań rozwiązanych przez uczniów eksperci oceniali sprawność rachunkową uczniów, umiejętność wykorzystania i tworzenia informacji, umiejętność modelowania matematycznego oraz umiejętność rozumowania i tworzenia strategii. Uczniowie z całego testu uzyskali średnio 35 proc. punktów możliwych do uzyskania.

W zadaniach sprawdzających sprawność rachunkową uczniowie zdobyli 46 proc. możliwych do uzyskania punktów.

Okazało się, że lepiej opanowali umiejętność porównywania ułamków zwykłych (57 proc. poprawnych odpowiedzi) niż wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.

Według badaczy "oznacza to, że sprawność rachunkowa, podstawowa umiejętność używana w codziennym życiu, która jest też podstawą do uczenia się matematyki na dalszych etapach kształcenia, nie jest jeszcze opanowana przez piątoklasistów w stopniu wystarczającym".

Czytaj też: Młodzi powinni uczyć się przedsiębiorczości poprzez praktykę

W zadaniach sprawdzających umiejętność wykorzystanie i tworzenie informacji uczniowie uzyskali 49 proc. punktów. Badanie pokazało, że większość uczniów potrafi odczytać i wykorzystać pojedyncze informacje podane w tekście zadania, na diagramie lub w tabeli.

Jednak już odczytanie wielu informacji podanych w kilku źródłach (w tekście zadania, na diagramie, w tabeli, na schemacie), a następnie właściwe ich połączenie i wykorzystanie przekracza możliwości znacznej części uczniów piątej klasy.

Okazało się też, że uczniowie nieźle radzą sobie z posługiwaniem się informacjami w sytuacjach prostych, typowych. Nieco gorzej jest, gdy muszą posłużyć się informacją podaną w nietypowej formie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.