Uczelnie mają obowiązek śledzić losy swoich absolwentów. Jak?

W Polsce tak wielu młodych ludzi studiuje, że pojawiają się liczne zarzuty dotyczące jakości kształcenia w szkołach wyższych. By sprawdzić, jak naprawdę radzą sobie na rynku pracy absolwenci, od 2012 r. uczelnie zobowiązano do monitorowania ich losów zawodowych. Szkoły wyższe stosują jednak wiele rozmaitych metod, a wyniki takich badań są nieporównywalne, a często również cząstkowe.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Uczelnie mają obowiązek śledzić losy swoich absolwentów. Jak?

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

17 lut 2014 14:32


Teraz uczelnie zyskają nowe narzędzie do monitorowania losów absolwentów. Zostało przygotowane przez Uniwersytet Warszawski i Instytut Badań Edukacyjnych w ramach badania prowadzonego na UW. Dzięki projektowi narzędzie utworzono i od razu przetestowano na jednej z największych i najbardziej różnorodnych uczelni w kraju.

- Chcieliśmy wesprzeć uczelnie od strony metodycznej - mówi dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy. - Dzięki dobrym narzędziom będą mogły jak najrzetelniej zbierać dane dotyczące absolwentów. To ważne, bo na podstawie tych danych będą przecież oceniać czy należy coś zmieniać na wybranych kierunkach kształcenia i w jakim zakresie. Chodzi przecież o to, by mury uczelni opuszczali ludzie jak najlepiej przygotowani do podjęcia pracy.

Informacje o faktach dotyczących absolwentów muszą zawierać przede wszystkim dane, które są w rejestrach samej uczelni np. w systemie rejestracji kandydatów oraz systemie obsługi studentów. - By uzyskać pełny obraz dotyczący kariery edukacyjnej, uczelnie powinny uwzględnić specyfikę nauczania w ramach poszczególnych kierunków. Na przykład zidentyfikować, jakie wykłady i zajęcia są kluczowe z perspektywy osiąganych efektów kształcenia - wyjaśnia dr Chłoń-Domińczak.

Fakty dotyczące przebiegu kariery zawodowej absolwentów mogą być pozyskiwane z bazy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dane z ZUS i rejestrów uczelni trzeba jeszcze połączyć. - To formalnie umożliwia wypracowany podczas naszego badania program komputerowy - mówi dr Mikołaj Jasiński z Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia UW. - Mamy nadzieję, że będzie on wykorzystywany w przyszłości w monitorowaniu losów absolwentów prowadzonym przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także - po wypracowaniu właściwych i zgodnych z prawem rozwiązań - przez uczelnie.

Opracowana została również ankieta dla absolwentów. Badacze postulują dwukrotne zbieranie opinii absolwentów - tuż po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów oraz 6 miesięcy później. Dzięki temu można dowiedzieć się, jak po pierwszych doświadczeniach na rynku pracy absolwenci oceniają przydatność zdobytej w trakcie studiów wiedzy i umiejętności oraz m.in. jakie mają aspiracje zawodowej.

Ankieta została również oprogramowana i to narzędzie może być wykorzystywane przez inne uczelnie. Jego ważną cechą jest automatyczne generowanie podstawowych raportów. Jak prowadzić badanie opinii? Eksperci IBE proponują ankietę internetową, która pozwali dotrzeć do sporej grupy osób. - Oczywiście każda uczelnia może zmodyfikować zaproponowaną ankietę - mówi dr Chłoń-Domińczak. - W ramach projektu prowadzonego przez IBE i UW wypracowane zostało przykładowe narzędzie.

Elementem uzupełniającym powinny być badania jakościowe. Jak wynika z przeprowadzonego badania na UW, pogłębione wywiady ze studentami, absolwentami i pracodawcami oraz dyskusje grupowe ze studentami dają dodatkowe informacje, które mogą wspierać uczelnie w odpowiednim przygotowywaniu oferty dydaktycznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA