Szukają sposobu, jak zatrzymać wiedzę w firmie

Kluczem do sukcesu firmy może być sprawne zarządzanie wiedzą. Polskie firmy szukają sposobów na to, by zatrzymać zdobytą wiedzę w firmie i jak najlepiej się nią dzielić.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Szukają sposobu, jak zatrzymać wiedzę w firmie

PODZIEL SIĘ


Autor: ang

13 cze 2013 7:50


Jeśli firma chce utrzymać swoją pozycję na rynku i sukcesywnie zwiększać przewagę konkurencyjną, nie pomogą jej duże nakłady kapitału, jeżeli zarządzanie wiedzą w organizacji nie istnieje lub jest nieskuteczne. Zdaniem dr hab. Jana Fazlagića, profesora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, zarządzanie wiedzą jako program nie jest popularne wśród polskich firm.

- Obecnie programy zarządzania wiedzą są oferowane fragmentarycznie, np. jako pewna nakładka na komunikację interpersonalną. Inne elementy zarządzania wiedzą są reprezentowane w praktyce w postaci akcentowania znaczenia „uczenia się na błędach" czy „dobrych praktyk" - tłumaczy dr hab. Fazlagić.

Globalizacja, rosnąca produkcja i wzrost zatrudnienia pracowników przyczyniają się do wzrostu wiedzy wypracowywanej w przedsiębiorstwach, jednak natłok informacji i towarzyszący temu chaos sprawia, że coraz trudniej jest wiedzę zachować i wykorzystać do dalszego rozwoju. Aby temu zapobiec wystarczy wypracować w organizacji system, który pozwoli w optymalny sposób korzystać ze zgromadzonej wiedzy.

Nie zmarnować wiedzy

Japoński koncern Bridgestone postanowił zatrzymać proces zanikania wiedzy i wykorzystać zgromadzone doświadczenie byłych i obecnych pracowników organizacji, by jeszcze lepiej spełniać rosnące oczekiwania klientów. Dlatego uruchomiono Monozukuri Education Center (MEC). Monozukuri tłumaczone z języka japońskiego oznacza „proces wykonywania lub tworzenia produktu".

Centrum zapewnia przekazywanie wiedzy z centrali firmy w Tokio (Global Monozukuri Education Center) do każdej z ponad 50 fabryk Bridgestone zlokalizowanych na całym świecie. W każdej fabryce schemat przekazywania wiedzy jest jednakowy. Specjalnie przygotowani do tego instruktorzy prowadzą szkolenia dla wybranej grupy osób, którzy po zdaniu testu kompetencyjnego otrzymują tytuł eksperta i dzielą się zdobytą wiedzą ze swoimi współpracownikami.

- Przyszli eksperci są wybierani do tej roli przez swoich przełożonych, którzy dokonują wyboru nie tylko na podstawie doświadczenia i wiedzy o pracownikach, ale wskazują te osoby, które są specjalistami i będą potrafiły dzielić się wiedzą ze współpracownikami - wyjaśnia Patrycja Ślosarczyk z działu personalnego Bridgestone Poznań.

Najskuteczniejsze systematyczne podejście

Szkoleniowcy w poznańskim Bridgestone w czasie szkoleń dla przyszłych ekspertów skupili się przede wszystkim na opanowaniu jednej ze sprawdzonych i skutecznych technik rozwiązywania problemów D.M.A.I.C., która swoją nazwę zawdzięcza pierwszym literom angielskich słów Define -definiuj, Measure -mierz, Analyze - analizuj, Improve - ulepszaj i Control - kontroluj.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

REKLAMA