Szkolenia to nie tylko koszty. Dobrze zaplanowane to inwestycja

Są jeszcze menedżerowie, którzy w szkoleniach widzą przede wszystkim koszty. To błąd. Szkolenie nie tylko może, ale nawet powinno stanowić inwestycję w pełnym znaczeniu tego słowa.
REKLAMA
Puls HR Puls HR

Szkolenia to nie tylko koszty. Dobrze zaplanowane to inwestycja

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

23 cze 2014 12:41


Zanim zapadnie decyzja o szkoleniu, konieczne jest zbadanie potrzeb firmy oraz ustalenie pożądanych rezultatów, a więc wskaźników, które mają ulec poprawie, np.: sprzedaż, koszty, czas, czy też jakość. Dopiero po takiej analizie należy ustalić, jakie rozwiązanie pomoże osiągnąć zakładane cele. Jeśli najlepszym narzędziem okaże się szkolenie, wówczas sprawdźmy aktualne wyniki na stanowiskach pracy uczestników. Zbadanie potrzeb szkoleniowych, czyli ustalenie celów związanych z wiedzą czy umiejętnościami, to dopiero ostatni etap przygotowań.

- Bardzo istotne jest, aby w cały proces zaangażowana była kadra kierownicza każdego szczebla, ponieważ to od niej w dużej mierze będzie zależało powodzenie takiego projektu - podkreśla Małgorzata Mitoraj-Jaroszek, konsultant ROI Institute w Polsce.

Czytaj też wywiad z Aleksandrem Drzewieckim, prezesem House of Skills, Za dziesięć lat szkolenia będą wyglądały zupełnie inaczej, ale najpierw konsolidacja rynku

Gdy zapadnie już decyzja o przeprowadzeniu programu szkoleniowego, najpierw należy przygotować dokładny harmonogram, w którym ustalone zostaną cele szkolenia, metody oceny efektywności, narzędzia, osoby odpowiedzialne za poszczególne etapy programu oraz czas potrzebny na realizację.

Wraz z harmonogramem ustalić należy metody izolowania efektów szkolenia - a więc to, po czym poznamy, czy zmiany w firmie są rezultatem programu, czy też efektem innych czynników. Kolejny krok to przeliczenie efektów szkoleniowych na wartości pieniężne.

- Rzeczywistość w firmach jest taka, że najczęściej robi się wszystko odwrotnie. Często najpierw organizowane jest szkolenie, a później zadawane jest pytanie, jak można zmierzyć jego efekty - mówi konsultant ROI. - Jeśli szkolenia i rozwój mają być wsparciem dla realizacji celów firmy, to muszą wynikać z potrzeb biznesowych. Dlatego określenie pożądanych rezultatów powinno stanowić pierwszy krok - podkreśla.

Przydatność szkolenia

Return On Investment (ROI), czyli zwrot z inwestycji to wskaźnik, który mierzy rentowność przedsięwzięć biznesowych. Można go zastosować także do szkoleń. Dzięki niemu zarząd przedsiębiorstwa sprawdzi, czy przeprowadzony program faktycznie przyniósł wymierne korzyści, np. wpłynął na lepsze wyniki sprzedażowe osiągane przez dział handlowy.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Mag 2014-06-23 15:01:00

To prawda, że dobrze zaplanowane szkolenia się opłacają, ale to nie znaczy, że trzeba na nie wydawać krocie. U mnie w firmie z oszczędności zainstalowaliśmy Memindera, który jest dużo tańszy, a jednocześnie efektywny i to nawet bardziej niż tradycyjne formy szkoleń, przynajmniej w przypadku naszej firmy i branży, bo dawne szkolenia odbywały się przede wszystkim w formie wykładów, za czym chyba nikt nie przepada.

REKLAMA