Szkolenia są bezużyteczne. Dla wielu firm to krzywdzące stwierdzenie

Większość szkoleń organizowanych w Polsce jest bezużyteczna – takie głosy słychać coraz częściej. Czy faktycznie jest źle? I jak sprawdzić, czy pieniądze na nie wydawane nie idą na marne?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Szkolenia są bezużyteczne. Dla wielu firm to krzywdzące stwierdzenie

PODZIEL SIĘ


Autor: Damian Baran

8 kwi 2013 9:00


Kryzys zmusił przedsiębiorców do cięcia kosztów i spowodował ograniczenie wydatków na szkolenia. Wymusił na niektórych prowadzących je firmach konkurowanie ceną.

- Zmuszone w ten sposób walczyć o klienta obniżają standard usług -- uważa Katarzyna Noras, dyrektor operacyjny w Centrum Kreowania Liderów.

Podkreśla jednocześnie, że na rynku wciąż działa bardzo wiele firm oferujących usługi szkoleniowe nieustępujące jakością standardom europejskim. Mają one wieloletnie doświadczenie, międzynarodowe certyfikaty i wzorowe referencje, więc określenie większości szkoleń w Polsce mianem bezużytecznych jest krzywdzące i niesprawiedliwe dla wielu przedsiębiorców i trenerów stawiających na jakość.

Piłka po stronie zamawiającego

Kształcenie pracowników jest inwestowaniem w przyszłość, ale musi opierać się na strategii firmy i jej planach długookresowych. Dlatego ten, kto je zleca, powinien je dobrze przygotować. Katarzyna Noras zaleca, aby przy tworzeniu koncepcji szkoleń uwzględnić też założone cele, czyli zmiany, jakie powinny być jego wynikiem.

Dobrze dobrane cele pozwalają ustalić poziom kształcenia, dostosować do niego zawartość merytoryczną programu oraz dopasować odpowiednie metody szkoleniowe.

Należy też wybrać właściwych uczestników szkoleń. Zdaniem Katarzyny Noras najlepsze i najszybsze efekty przynosi jednoczesne kształcenie pracowników i menedżerów różnych szczebli.

- Uczestnicy szkolenia powinni najpierw zdobyć wiedzę, następnie ćwiczyć ją w praktyce, a na końcu mieć szansę zrozumienia, dlaczego warto działać we wskazany sposób - radzi dyrektor Noras.

Czas na wybór firmy

Skąd szef firmy ma mieć pewność, że jego pracownicy po szkoleniu wykorzystają nabyte wiadomości?

- Musi zdobyć wiedzę na temat firmy szkoleniowej oraz jej trenerów - odpowiada Katarzyna Noras. Czyli sprawdzić ich referencje, doświadczenie w podobnych tematach, ich kwalifikacje, metody szkoleń oraz materiały, jakie przygotowują dla uczestników.

Dyrektor Noras radzi też, aby zwrócić uwagę na to, czy organizator przeprowadza analizę potrzeb klienta przed szkoleniem, a po kursie analizę jego efektywności.

- Początkowa weryfikacja wzajemnych oczekiwań i możliwości pozwala sprawdzić, czy firma szkoleniowa może je spełnić - uważa Katarzyna Noras. - I nie chodzi tylko o ocenę ze strony klienta, ale też o podjęcie decyzji przez szkolącego. Bo dobra analiza potrzeb jest kluczowym elementem sukcesu projektu - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.